Titel:
En eksperimentel undersøgelse af følgeafstande i trafikken under forskellige vejrbetingelser

Abstract:
Følgende er en beskrivelse af et eksperiment udført i 2005 om følgeafstande i trafikken Eksperimentet omhand-lede kørsel under forskellige vejrforhold: reduceret sigtbarhed (tåge), reduceret køretøjskontrol (glatføre) og normal kørsel (normal sigtbarhed og normal køretøjskontrol) .
Eksperimentet blev udført i en avanceret køresimulator. 12 forsøgspersoner deltog i eksperimentet. Hver for-søgsperson kørte ca. 43 000 meter under hver betingelse. Forsøgspersonerne skulle i løbet af eksperimentet holde en sikker afstand til forankørende bil, der var programmeret til at køre ved 90 km/t under 20 000 meter. I denne artikel analyseres udelukkende kørsel under 90 km/t.
De kritiske variable i eksperimentet var tidsafstand, tid til kollision, hastighed samt bremseaktiviteter.
Tidsafstanden var lavest ved kørsel under normale vejrbetingelser, mens tidsafstanden var længst under kørsel i glatføre. En-vejs variansanalyse af forsøgsparametrene viste, at der var signifikante forskelle i tidsafstanden mellem alle forskellige vejrbetingelser. Tid til kollision var ikke signifikant forskellig imellem nogle af betingel-serne. Hastighed var også signifikant forskellig imellem alle betingelser. Bremsen blev anvendt hyppigst under kørsel i glatføre, men for alle tre betingelser gjaldt, at den blev anvendt i mindre end 2% af alle observationerne. Der blev ikke fundet signifikante i omfanget af bremseaktivitet imellem de forskellige betingelser.
Det var forventet, at tidsafstanden ville være længst ved glatføre da forsøgspersonerne qua manglende køre-tøjskontrol ville kompensere for øget risikooplevelse ved at øge afstanden. Omvendt var det forventet, at tid-safstanden ville være lavest ved tåge, da førere under dette vejrforhold har en tendens til at overvurdere afstan-den. Dette blev ikke bekræftet af forsøgsresultaterne.

Forfatter:
Thomas Troglauer, Danmarks TransportForskning

Danske Keywords:
Følgeafstand, Tidafstand, Tid til kollision, risikoopfattelse, tåge, glatføre

Engelske Keywords:
Headway, Time headway, Time to collision, risk perception, Fog, low friction

År:
2005

Link: Hent paperet som PDF-fil