Titel:
Midteradskillelse på landevej 447, Vestbjerg-Hjørring
Abstract:
I 2003-2004 blev der på Aalborgvej, landevej 447, mellem Harken og Hjørring foretaget et forsøgsprojekt af Nordjyllands Amt. Projektet omfatter forsøg med alternativ vejafmærkning samt overhalingsforbud, ændring af hastighedsgrænse, ændring af krydsudformning samt etablering bremseheller ved Harken med det formål at få reduceret hastigheden og derved få forbedret trafiksikkerheden.
Idet projektet er et forsøgsprojekt er der blevet foretaget en evaluering af projektet, som beskrives i dette paper. Evalueringen omfatter ændring i hastighedsprofiler, ændringer i snithastigheder på udvalgte lokaliteter, ændringer i køretøjers tværsnitsplacering, antal ulovlige overhalinger samt generel trafikantadfærd.
De forskellige hastighedsmålinger viser samstemmende, at der efter ombygningen af landevej 447 er sket en signifikant reduktion i trafikanternes hastighed. Samtidig er spredningen i køretøjernes tværsnitplacering blevet mindre, og det tyder på, at der er lagt en dæmper på antallet af overhalinger. Sammenfattende peger dette i retningen af, at der er sket en forbedring af trafiksikkerheden, idet primært faldet i hastighedsniveauet forventes at give en reduktion i såvel uhelds- som skadesrisiko.
Forfatter:
Ph.d.-studerende Michael Sørensen, Aalborg Universitet, Trafikforskningsgruppen
Adjunkt Jens Christian Overgaard Madsen, Aalborg Universitet, Trafikforskningsgruppen
Sektionsleder, lektor Harry Lahrmann, Aalborg Universitet, Trafikforskningsgruppen
Civilingeniør Jesper Runge Madsen, Aabybro Kommune, Tekniks Forvaltning
Gruppeleder, civilingeniør Vagn Bech, Nordjyllands amt, Vejkontoret
Danske Keywords:
Nordjyllands Amt, vejafstribning, bremsehelle, evaluering, trafiksikkerhed, eftersætningsmetode, hastighedsprofiler, hastighedsmåling, tværsnitplacering, overhaling, trafikkantadfærd
Engelske Keywords:
North Jutland County, road marking, brake island, evaluation, traffic safety, chasing car method, speed profiles, speed measuring, cross section placing, overtaking, road user behaviour
År:
2005
Link: Hent paperet som PDF-fil |