Titel:
Intelligent Fartstilpasning i firmabiler - endelige resultater

Abstract:
I dette paper fremlægges de endelige resultater for Intelligent Farttilpasning projektet ’Spar på
Farten - Tab ikke kunder i svinget’. Projektet involverede i alt 26 erhvervskøretøjer med i alt 51
chauffører. Hver bil kørte med udstyret i cirka 14 måneder, hvoraf de første to var med udstyret
inaktiveret som baseline. Udstyret var både informerende, advarende og gav incitament hvis der blev
kørt for hurtigt. Hver måned vandt chaufføren med færrest strafpoint en præmie ligesom der var større
præmier i forbindelse med afslutningen af forsøget. Paperet præsenterer resultater om, hvordan
chaufførernes hastighedsvalg blev påvirket af IFT-udstyret. Dette ses desuden i forhold til udviklingen
over tid og i forhold til hvorvidt chaufføren havde identificeret sig inden turen påbegyndtes. Endvidere
fremlægges det, hvordan og hvor meget chaufførernes holdninger ændrede sig efter at have kørt med
systemet. Hovedresultaterne er, at informerende og advarende Intelligent Farttilpasning alene havde
en mindre effekt på deltagernes adfærd, og at denne endvidere aftog over tid. Når incitament i form af
en nøgle-ID og medfølgende registrering også blev medtaget, var effekten markant større og mere
konstant over tid. Andelen af den kørte distance, hvor hastigheden var over 5 km/t over
hastighedsgrænsen blev i gennemsnit reduceret fra 17 til 4 %, hvor chaufførerne havde identificeret
sig, mens der blev konstateret en minimal stigning fra 17 til 19 %, hvor chaufførerne ikke havde
identificeret sig.

Forfatter:
Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nerius Tradisauskas, Aalborg Universitet Harry Lahrmann, Aalborg Universitet

Danske Keywords:
Trafiksikkerhed, Intelligente Transportsystemer, Intelligent Farttilpasning, IFT, hastighedsgrænser, Holdninger, Trafiksikkerhed

Engelske Keywords:
Intelligent Transport Systems, Intelligent Speed Adaptation, ISA, driving speed, incentive, Attitudes, Road Safety,

År:
2009

Link: Hent paperet som PDF-fil