Titel:
Mobilitet og personbefordring i landdistrikter -Hverdagslivets udfordringer og løsninger, der kan understøtte et moderne landdistriktsliv gennem samtænkning af forskellige former for samkørsel, kommunikationsteknologi, sociale medier og lokalsamfundspo

Abstract:
I dette paper fremlægges udvalgte resultater og såkaldte ”Early Findings” fra et forsknings- og udviklingsprojekt, som er udført i perioden juni 2009 til juni 2010 i et samarbejde mellem medlemmer fra Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet og foreningen ”Udvikling af Landboliv”. Undersøgelseslokaliteten er Favrskov Kommunes landdistrikter, hvilket i vores terminologi betyder det åbne land og alle landsbysamfund med op til 1.000 indbyggere.
Projektet tager afsæt i, at den samfundsmæssige kontekst omkring det moderne liv på landet 2010 er, at hvis alle fordele ved at bo på landet skal indhøstes, så kræver det en mobilitet, der ligger langt over det niveau, som den eksisterende kollektive trafik (KT) kan tilbyde. Samtidig er vi vidne til en samfundsmæssig udvikling, hvor det moderne landdistriktsliv kræver en eller flere personbiler i husstanden. De samfundsmæssige konsekvenser af den totale mobilitet er, at alle sektorer i samfundet og i landdistrikterne konkurrenceudsættes, og at kun de bedste og stærkeste landsbyer, butikker og foreninger i længden vinder kampen om ”markedsandele”, udvikling og overlevelse.
Hovedresultaterne i projektet fra telefoninterviewundersøgelsen og de udførte fokusgruppeinterviews viser, at landdistriktsbeboerne i Favrskov i det store hele har de samme problemer og daglige udfordringer, som flere tidligere undersøgelser fra Danmark også viser, nemlig at den KT kun af et fåtal opfattes som et relevant og brugbart personbefordringsmiddel i relation til mobiliteten på alle hverdagslivets handlingsarenaer. Favrskovundersøgelsen viser, at personbilen er det vigtigste personbefordringsmiddel i det moderne landdistriktsliv i øjeblikket, men at betydelige grupper i landdistrikterne ikke får deres behov opfyldt i den nuværende situation.
Det nye i undersøgelsen er, at beboerne i Favrskovs landdistrikter i et betydeligt omfang kan forestille sig forskellige former for samkørsel, men at visse forudsætninger herfor skal være opfyldt.
En større og mere detaljeret hovedrapport forventes udgivet i løbet af efteråret 2010.

Forfatter:
Niels Agerholm, Aalborg Universitet Jørgen Møller, Aalborg Universitet Torkil Forman, Udvikling af Landboliv

Danske Keywords:
Befordring, transport, samkørsel, intelligente transportsystemer,ITS, landdistrikt, kollektiv transport

Engelske Keywords:
Transport, car-pooling, Intelligent Transport Systems, ITS, rural areas, public transportation

År:
2010

Link: Hent paperet som PDF-fil