Titel:
Cykelpendlerruter i hovedstadsområdet - en plan, et koncept og en pilotrute

Abstract:
Baggrund og formål
18 kommuner og Region Hovedstaden er gået sammen om at lave en plan og et koncept for cykelpendlerruter i hovedstadsområdet, og projektet har fået 30 % støtte fra den nationale cykelpulje. Sideløbende arbejdes med 3 pilotruter - Albertslundruten (5 kommuner), Ballerupruten (2 kommuner) og Vestvoldruten (4 kommuner). Parterne har valgt at nedsætte et projektsekretariat, som er forankret i Københavns Kommune.

Visionen er, at hovedstadsområdet skal blive verdens bedste cykelregion, med alle de positive effekter der vil være heraf. Det er et enestående regionalt samarbejdsprojekt, som forhåbentlig kan gøde jorden for mange investeringer i forbedringer for cykelpendlere de kommende år og ligeledes give mulighed for samarbejde om andre temaer på længere sigt.

Anvendte metoder, analyser og fremgangsmåde
Der er flere udfordringer i projektet:
Alle parter skal blive enige om linjeføringer, kvalitetsmål, koncept, forslag til indsatser mv.
Planen i sig selv giver ikke bedre forhold for cyklisterne.
Forankring i kommunerne er helt central for at sikre investeringer de kommende år.
Nuværende og potentielle brugere er væsentlige interessenter, der skal inddrages tidligt i fasen. Både for at sikre god kvalitet på ruterne og for at sikre ejerskab/kendskab til ruterne, når de føres ud i livet.

Forfatter:
Maria Helledi Streuli, Københavns Kommune, Center for Trafik,

Danske Keywords:
18 kommuner og Region Hovedstaden samarbejder om at lave en plan for et net af cykelsuperstier, der skal få flere til at pendle på cykel over længere afstande.

Engelske Keywords:
18 municipalities and The Capital Region of Denmark are collaborating to realize a net of cycle superhighways. The aim is to get more people to commute on bike over longer distances.

År:
2010

Link: Hent paperet som PDF-fil