Titel:
Ny metode til bestemmelse af transportækvivalenter for Ro-Ro passagerskibe til brug for emissions- og energiberegninger
Abstract:
En ny beregningsmetode til allokering af emissioner og energiforbrug for Ro-Ro passagerskibe (ofte kaldet passagerfærger) beskrives i artiklen. Et Ro-Ro passagerskib transporterer normalt en blanding af lastbiler, busser, personbiler, campingvogne, i nogle tilfælde også togvogne samt passagerer. Det har i mange år været vanskeligt at fordele en sådan færges energiforbrug på de enkelte transporterede enheder, da de fysisk set er forskellige, men også fordi fordelingen af de enkelte enheder varierer fra sejlads til sejlads.
Med den udviklede beregningsmetode er der taget udgangspunkt i en stringent skibsteknisk betragtningsmåde at fordele emissionerne på, så skibstekniske og hydrodynamiske principper er forenet i en ny fordelingsmetode, som er så korrekt som mulig set i lyset af opgavens kompleksitet.
Metodikken, dvs. beregningsformler samt det statistiske grundlag for metoden præsenteres i artiklen.
Forfatter:
Hans Otto Holmegaard Kristensen, DTU. Sektionen for skibe, kyster og konstruktioner. DTU Mekanik. Institut for Mekanisk Teknologi.
Constantin Hagemeister, Nordic Yards, Wismar
Danske Keywords:
Ro-Ro passagerskib, færge, energiforbrug, emissioner, emissionsfordeling, lastbiler, personbiler, passagerer
Engelske Keywords:
Ro-Ro passenger ship, emissions, energy demand, emission allocation, trucks, cars, passengers
År:
2011
Link: Hent paperet som PDF-fil |