Titel:
Automatisk hastighedskontrol - vurdering af trafiksikkerhed og samfundsøkonomi

Abstract:
I januar 2009 blev et ét-årigt forsøg med kameraer på ubemandede standere (automatisk hastighedskontrol, ATK) iværksat af Justitsministeriet, idet man opsatte ti ATK-standere (punkt-ATK) på forskellige vejtyper på Sjælland. I forbindelse hermed har Rigspolitiet evalueret den praktiske gennemførelse af forsøget, og Vejdirektoratet har evalueret standernes effekt på hastigheden de pågældende steder. Denne artikel rummer en vurdering af den mulige trafiksikkerhedsmæssige effekt af en eventuel permanent indførelse af ATK i større skala.
Det danske forsøg viste, at opstilling af ATK-standere havde en tydelig reducerende virkning på trafikkens hastighed ved passage af ATK-standeren. Middelhastigheden faldt på landeveje med gennemsnitligt 9,1 km/t i kontrolretningen på hverdage (12 %) og 12,1 km/t i weekends (14 %). Andelen af person- og varebiler, som kørte hurtigere end den tilladte hastighed faldt markant ved opsætning af ATK-standere: ved standere i landzone var denne andel før opsætning af ATK-standere 80 %, efter opsætning 65 %.
Artiklen opstiller to scenarier for generel indførsel af ATK i Danmark (hhv. 100 og 500 standere). I begge scenarier er indsatsen koncentreret omkring landeveje. Standerne anbefales sat op som punkt-ATK-standere i serier efter svensk forbillede. Standerne anbefales at blive udformet, så de er forberedt til stræknings-ATK. Det anbefales endvidere at forsætte med hyppig brug af mobil ATK.
Ud fra statistiske sammenhænge mellem hastighedsnedsættelser og sparede personskadeuheld vurderes det, at der i de to opstillede scenarier kan spares hhv. ca. 10 og ca. 50 personskadeuheld årligt svarende til hhv. 2.5 % og 12 % af de personskadeuheld der sker på statslige hovedlandeveje årligt. Implementeringen er beregnet til 1,4 med en række grundantagelser. Opsætning af ATK har derfor formentlig en rimelig samfundsøkonomisk lønsomhed, men den afhænger i betydeligt omfang af usikkerheden på beregningerne.

Forfatter:
Tove Hels, DTU Transport Niels Buus Kristensen, DTU Transport Gitte Carstensen, DTU Transport Inger Marie Bernhoft, DTU Transport

Danske Keywords:
Automatisk hastighedskontrol, ATK,trafikuheld, samfundsøkonomi, trafiksikkerhed

Engelske Keywords:
Automated speed cameras, economy,road accidents, road safety

År:
2011

Link: Hent paperet som PDF-fil