Titel:
Banestrategi for Vestjylland

Abstract:
Atkins har for Holstebro, Herning og Ringkøbing-Skjern Kommuner udarbejdet et forslag til opgradering af regionalbanerne i Vestjylland. Baggrunden for forslaget var, at der ikke var nogen klar strategi for banerne i Midt-og Vestjylland, bortset fra at skinnelegemet skal moderniseres, og at et nyt signalsystem indføres omkring 2020-22. Disse tiltag vil i sig selv formentlig ikke medføre flere passagerer, og for at fastholde og øge passagertallet må der nødvendigvis ske en række passagervendte tiltag, der vil gøre det mere attraktivt at rejse med toget. Tiltagene kan være flere tog, bedre stationer og ikke mindst kortere rejsetid.

På kort sigt, dvs. indenfor ca. 5-10 år, foreslås mindre tilpasning af infrastruktur, etablering af nye krydsningsspor samt opgradering af hastigheden til 120 km/t, hvor dette ikke er tilfældet i dag. Trafikalt skal der sikres bedre sammenhæng mellem systemer, kortere skiftetider og omlægninger i ruter så lange skift minimeres eller undgås. Togsystemerne differentieres i regionale stoptog og hurtige regionale togsystemer med få stop (REX-tog e eller IC-tog), som tilpasses i en grundkøreplan med timedrift eller ½-times drift. Dette gør det muligt at løfte kvalitet, regularitet, køretid og trafikudbud mærkbart.

På længere sigt, dvs. 10 år og derover, udnyttes gevinsten af det nye signalsystem og gennemførte spormoderniseringer, således hastigheden kommer op på 140 km/t. Alle overkørsler foreslås sikret med bomanlæg, erstattet af niveaufri eller nedlagte krydsninger. På de passagertunge strækninger mellem Silkeborg-Herning og Vejle-Herning foreslås de mest kurverige strækningsafsnit udrettet og hastigheden generelt opgraderet til 180 km/t samt etablering af dobbeltspor på hovedparten af strækningerne. En helt ny dobbeltsporet bane til 180 km/t fra Århus til Silkeborg via Galten bør etableres, for at nedbringe rejsetiden mellem Vest-og Østjylland markant. Dette kan løfte banekapaciteten mærkbart og reducere køretiden så meget, at jernbanen kan komme til at konkurrere med biltrafikken på det udbyggede motorvejsnet.

Der er ikke foretaget egentlige økonomiske beregninger af investeringsbehovet på kort og lang sigt, og følgelig er der ikke gennemført samfundsøkonomiske beregninger. Disse bør gennemføres, når de implicerede kommuner har aftalt de strategiske mål for jernbanerne i Vestjylland.

Forfatter:
Tommy Oddeskjær Jensen, Atkins Danmark Anne Kirk, Atkins Danmark Helge Bay, Atkins Danmark

Danske Keywords:
Jernbanetrafik Investeringsbehov Opgradering

Engelske Keywords:
Railway traffic Investment demand Upgrading

År:
2011

Link: Hent paperet som PDF-fil