Titel:
Alkohol, medicin og narkotika-forekomst hos alvorligt tilskadekomne bilister

Abstract:
Baggrund og formål
Baggrunden for projektet er et ønske om at klarlægge bilisters risiko for at blive alvorligt skadede i færdselsuheld, hvis de er påvirkede af alkohol, medicin eller narkotika. Denne risiko beregnes ved hjælp et case-control design, hvor cases består af alvorligt tilskadekomne bilister og controls af et tilfældigt udsnit af bilister i den kørende trafik

Denne præsentation omhandler de data, der er indsamlet for at danne case-populationen. Formålet med projektet er at få viden om, hvor stor en del af de bilister, som bliver alvorligt skadede i færdselsuheld, der er påvirkede af alkohol, medicin og narkotika. Data bliver også anvendt til beregning af den ovenfor nævnte risiko, men det arbejde indgår ikke i dette paper.

Anvendte metoder, analyse og fremgangsmåde
I perioden oktober 2008 til marts 2010 blev der indsamlet blodprøver fra førere af person- og varebiler, der var blevet indbragt til skadestuerne som traumepatienter på et af de følgende hospitaler:
• Odense, Kolding, Vejle, Viborg og Ålborg

DTU Transport stod for samarbejdet med hospitalerne samt rapporteringen.

Blodprøverne, der blev taget som led i de blodprøver, der rutinemæssigt blev taget i forbindelse med behandlingen, blev analyseret på Retskemisk Afdeling, Retsmedicinsk Institut, Københavns Universitet. Blodprøverne blev analyseret for følgende stofgrupper og blev behandlet som positive, hvis koncentrationerne var lig med eller oversteg projektets fastlagte cut-offs:
• Alkohol
• Narkotika
• Amfetaminer, inklusiv met-amfetaminer og ecstasy
• Cannabis (THC og metabolitter)
• Kokain (Kokain og metabolitter)
• Heroin samt ikke lægeordinerede opiater
• Medicin
• Benzodiazepiner (et bredt antal samt deres metabolitter)
• Z-drugs (zopiclone og zolpidem)
• Medicinske opioider, inklusiv kodein

Det ansvarlige personale på hospitalet registrerede følgende oplysning på et særligt ark med samme identifikationsnummer, som blev påført blodprøven:
• Patientens alder og køn, typen af køretøj, uheldsstedet, typen af færdselsuheld samt tidspunkt for færdselsuheldet og prøvetagningen.
• Eventuel medicin, der blev givet før udtagning af blodprøven

Videnskabsetisk komité blev af DTU Transport informeret om projektet og meddelte, at det ikke skulle anmeldes til komitéen. Det var derfor op til de ansvarlige læger at beslutte, om de medvirkende patienter skulle modtage mundtlig og skriftlig information om projektet, herunder information om, at de havde afgivet en anonym blodprøve.

Resultater
I alt bestod datamaterialet af 856 alvorligt tilskadekomne bilister, hvor det efterfølgende var muligt at matche identifikationsnummeret på blodprøven med nummeret på de øvrige oplysninger om bilisten. Fire bilister blev ekskluderet, da deres alder var under 18, og yderligere 12 blev ekskluderet, fordi deres blodprøve var blevet taget tre timer elle mere efter uheldet fandt sted. Dette tidsrum var sat som kriterium for at sikre, at analyserne modsvarede stoffer i blodet på uheldstidspunktet. Alt i alt indgik 840 bilister i analyserne.

Alkohol alene viste sig at optræde hos 15,4 % af de alvorligt tilskadekomne bilister og sammen med et eller flere stoffer yderligere hos 4,3 % af bilisterne. I alt var 30,5 % af bilisterne positive for én eller flere af stofgrupper. Blandt medicin var forekomsten højest for medicinske opioider (2,5 %) efterfulgt af benzodiazepiner (1,6 %). For de narkotiske stoffer var forekomsten højest for cannabis, inklusiv metabolitten THC-syre (samlet 1,8 %) efterfulgt af amfetamin (1,1 %).

Forekomsten af alkohol var størst i weekenden, mens den for alle andre stoffer var størst på hverdage.

Forekomsten af stoffer var mere end dobbelt så stor hos de tilskadekomne mænd som hos de tilskadekomne kvinder. For begge køn var forekomsten størst hos aldersgruppen 25-34 år.

I alt var 41,6 % af de tilskadekomne i eneuheld positive for stoffer, heraf 24,3 % for alkohol og 5,8 % for alkohol kombineret med andre stoffer. For bilister i flerpartsuheld var det 19 %, heraf 6 % for alkohol og 2,7 % for alkohol kombineret med andre stoffer.

Resultaterne viser, at alkohol stadig er væsentlig hyppigere til stede hos alvorligt skadede bilister i forhold til medicin og narkotika.

Tak
Projektet er en del af et større projekt under EU’s 6. rammeprogram, DRUID – Driving under the influence of drugs, alcohol and medicines. Den danske del af projektet er desuden støttet af Foreningen Østifterne under Nykredit.

Projektet kunne ikke være blevet gennemført uden deltagelse af følgende hospitaler: Odense Universitetshospital, Kolding Sygehus, Vejle Sygehus, Regionshospitalet i Viborg samt Ålborg Sygehus Syd. Vi er derfor taknemmelige for samarbejdet med personalet på skadestuerne, der sørgede for at registrere de tilskadekomne bilister samt personalet på laboratorierne, der tog blodprøverne og opbevarede dem på frost, til de skulle analyseres.

Reference
Isalberti C, Van der Linden T, Legrand S-A, Verstraete A, Bernhoft IM, Hels T, Olesen MN, Houwing S, Houtenbos M, Mathijssen R (2011). Prevalence of alcohol and other psychoactive substances in injured and killed drivers. DRUID deliverable 2.2.5, www.druid-project.eu. 349 pp.

Note
This paper has been produced under the IP DRUID of EU 6th Framework Program and reflects only the authors' view. The European Community is not liable for any use of the information contained therein.

Forfatter:
Inger Marie Bernhoft, DTU Transport Tove Hels, DTU Transport Kira Janstrup, DTU Transport Anni Steentoft, Retskemisk Afdeling, Retsmedicinsk Institut Kirsten Wiese Simonsen, Retskemisk Afdeling, Retsmedicinsk Institut

Danske Keywords:
Alkohol, narkotikum, medicin, færdselsuheld, bilist, alvorlig skade

Engelske Keywords:
Alcohol, drugs, medicines, traffic accident, car driver, serious injury

År:
2011

Link: Hent paperet som PDF-fil