Titel:
Stationskapacitet

Abstract:
Stationer er ofte begrænsende for kapaciteten i jernbanenetværk da der er brug for ekstra spor når tog
holder stille, tog har brug for længere opholdstid når de skifter køreretning og der (ofte) er konfliktende
togveje. På trods af at stationer ofte udgør kapacitetsmæssige flaskehalse fokuserer de fleste metoder til analyse af jernbanekapacitet på den frie bane mellem stationerne.
Denne artikel præsenterer tre forskellige metoder til at analysere stationskapacitet:
1. En metode til bestemmelse af behovet for perronspor på stationer
2. En skalerbar metode til at analysere konflikter i sporskiftezoner
3. En metode til analyse af hvor optimalt perronsporskapaciteten udnyttes ved at analysere togenes
ankomst‐ og afgangsmønstre.

Metoderne beskrevet i denne artikel kan bruges separat til at analysere specifikke karakteristika for stationskapacitet eller de kan kombineres til at give et detaljeret billede af stationskapaciteten. Derudover
viser artiklen hvordan de udviklede metoder kan bruges til at analysere kapacitetsfremmende initiativer på
Københavns Lufthavn, Kastrup station.

Forfatter:
Alex Landex, DTU Transport

Danske Keywords:

Engelske Keywords:

År:
2011

Link: Hent paperet som PDF-fil