Titel:
Dybdeanalyse af ulykker med �ldre bilister � orienteringsstrategier og vejforhold

Abstract:
Befolkningssammens�tningen er under forandring, da vi f�r flere �ldre og f�rre unge. Samtidigt k�rer flere og flere �ldre bil og har planer om at blive ved at g�re det. Det vil komme til at �ndre ulykkesbilledet. �ldre bilister er generelt rigtigt gode til at undlade h�jrisikoadf�rd � eksempelvis h�j fart og k�rsel med sprit eller narkotika i blodet. Forhold der i dag udg�r et stort problem for trafiksikkerheden. Alene p� grund af den demografiske forandring kan vi s�ledes forvente en positiv udvikling. Men �ldre bilister har ogs� trafiksikkerhedsm�ssige udfordringer. De er eksempelvis forholdsvis ofte involveret i vigepligtsulykker, og trafikulykker, hvor de mister bevidstheden. En ny temarapport fra HVU s�tter fokus p� ulykker med �ldre bilister, og rapporten kommer med forklaringer p�, hvorfor ulykkerne sker, og hvordan disse ulykker kunne v�re undg�et.
Den stadigt voksende gruppe af �ldre har ogs� betydning for trafikkens sammens�tning, afvikling og ulykkesbillede. HVU har dybdeanalyseret 32 alvorlige ulykker med �ldre bilister, og analysen viste at ulykkerne kan grupperes i tre forskellige ulykkestyper.
1. Ulykker, hvor den �ldre f�rer ikke kunne undvige en modpart p� kollisionskurs. Disse ulykker var ofte m�deulykker, men derudover havde de ingen f�llestr�k.
2. Ulykker med en �ldre f�rer, som mistede bevidstheden. Ulykker af denne type d�kker over forskellige �rsager til bevidsthedstabet s�som; tr�thed, blackouts og forvirring
3. Ulykker, hvor den �ldre f�rer havde vigepligten. Ulykkerne skete i vejkryds og viste et samspil mellem menneskelige fejl b�de den �ldre bilist og modparten samt et udfordrende vejdesign.

Forfatter:
Marlene Rish�j Kj�r, Havarikommissionen for Vejtrafikulykker

Danske Keywords:
trafiksikkerhed, ulykkesanalyse, dybdeanalyse, �ldre bilister, vejforhold, orienteringsstrategier

Engelske Keywords:
traffic safety, accident analysis, in depth analysis, human error, older drivers

År:
2012

Link: Hent paperet som PDF-fil