Titel:
Vejhastighedens politiske historie

Abstract:
Selvom der umiddelbart er konsensus b�de internationalt og nationalt om at k�mpe mod de negative trafiksikkerhedsm�ssige konsekvenser af uhensigtsm�ssig h�j hastighed, ved vi relativt lidt om, hvordan den politiske diskurs om vejhastighed ser ud.

Med et fokus p� den nationale, politiske h�ndtering af hastighed anvendes her en historisk tilgang til den politiske diskurs om hastighed.

Studiets teoretiske og metodologiske ramme er forankret i konstruktivismen, idet udgangspunktet i dette paper er, at rammer for at behandle og omtale hastighedspolitik er blevet skabt historisk, og at disse historiske rammer altid spiller sammen med de nuv�rende politiske tendenser, n�r hastigheden omtales og reguleres politisk.

Empirien til paperet er skriftlige dokumenter. Materialet er fundet i Rigsdagens og Folketingets �rb�ger og Folketingets elektroniske arkiv, og best�r af faktiske lov- og beslutningsforslag, Landstingets og Folketingets behandlinger af dem, vedtagne love, samt enkelte bekendtg�relser.

I analysen er fem brud i den hastighedspolitiske diskurs er identificeret. Disse �brud� er udtryk for s�rligt store �ndringer i forhold til den hidtidige diskurs.

Selvom disse brud kan give indtryk af store omv�ltninger, betragter vi den hastighedspolitiske diskurs som relativt stabil, hvor de samme temaer gentager sig gennem denne godt 100-�rige periode. I betragtning af, hvor store �ndringer der er sket i den faktiske trafik � og den faktiske hastighed � kan det undre, at stabilitet er s� stor.

Det er f�rst i den senere historie, at de partipolitiske skel i hastighedspolitikken bliver tydelige. Ikke desto mindre, kan man spore visse tendenser fra hele det historiske forl�b. Tendensen er, at venstresiden er for lavere hastighedsgr�nser, mens den borgerlige fl�j er for h�jere hastigheder eller afskaffelse af hastighedsgr�nser, og enkelte partier (Fremskridtspartiet, Dansk Folkeparti, Centrum-Demokraterne) skiller sig ud som s�rlig store tilh�ngere af h�je eller ingen hastighedsgr�nser. Ser man p� de tidligere brud, kan man se, at medlemmer af Venstre, som typisk repr�senterede befolkning p� landet, var tilbageholdende med �h�je� hastigheder og biler i det hele taget, mens Socialdemokraterne, som typisk repr�senterede by-befolkningen, var mere positivt indstillede over for den moderne trafik. Hvad ang�r sanktioner ses ingen v�sentlige forskelle mellem partierne, hverken i 50�erne eller senere.

Forfatter:
Anu Kriistina Siren, DTU Transport Claus Hedegaard S�rensen, DTU Transport

Danske Keywords:
Trafiksikkerhed, vejhastighed, politologi

Engelske Keywords:
Traffic safety, speed, politology

År:
2012

Link: Hent paperet som PDF-fil