Titel:
Udviklingen i bilers passive sikkerhed - skadesgrad for f�rere af person- og varebiler

Abstract:
Den nedadg�ende tendens som antallet af dr�bte og tilskadekomne i trafikken har udvist de seneste �rtier, kan tilskrives mange forskellige faktorer, deriblandt den teknologiske udvikling af bilerne. I forhold til �ldre �rgange er nyere �rgange af k�ret�jer udviklet med en h�jere sikkerhedsstandard b�de med hensyn til passiv og aktiv sikkerhed. Artiklen unders�ger, hvordan den betingede skadesgrad for k�ret�jets f�rer korrelerer med k�ret�js�rgangen og kvantificerer dermed effekten af k�ret�jernes passive sikkerhed.
Analysen er baseret p� 80.502 f�rere af personbiler eller varevogne i 49.405 politiregistrerede uheld i Danmark fra 2004-2010. Datamaterialet indeholder b�de eneuheld og flerpartsuheld. Uheld med fodg�ngere, cyklister og lastbiler er frasorteret, og kun f�rerens skadesgrad er analyseret. Datamaterialet indeholder for hver observation detaljeret information om f�reren, k�ret�jet og uheldet. Skadesgraden for f�reren angives i fire diskrete og ordnede kategorier: ingen/kun materiel skade (85 % af f�rerne), let personskade (9 % af f�rerne), alvorlig personskade (6 % af f�rerne), dr�bt (under 1 % af f�rerne).
Da skadesgraden er diskret og ordnet, anvendes der i analysen en partial proportional odds model. I modellen inkluderes der foruden forklarende variable for k�ret�jet og uheldet ogs� et antal forklarende variable for at tage h�jde den enkelte f�rers risikoprofil, bl.a. alder, k�n, gyldighed af k�rekort, selebrug og alkoholpromille for mandlige f�rere.
Resultaterne viser, at der er en effekt af k�ret�jets �rgang p� f�rerens skadesgrad. Sammenlignes et k�ret�j fra 2010 med 2000, ses en reduktion i andelen af dr�bte p� 37 %. Alvorlige personskader reduceres med 23 % og lette personskader med 13 %. Disse reduktioner sker p� bekostning af, at flere f�rere udelukkende p�drager sig materiel skade.
Sidst pr�senteres et antal scenarier, som p� forskellig vis belyser effekterne af k�ret�js�rgangen. F�rste scenarie er en simulation af konsekvenserne af at udskifte alle k�ret�jer i uheldene fra 2010 med nye k�ret�jer fra 2010. Andet scenarie simulerer effekten af en et �r yngre bilpark, og det sidste scenarie illustrerer effekten af at udskifte 50 % af k�ret�jerne, der er �ldre end henholdsvis 10, 15 og 20 �r, med nye k�ret�jer. Alle scenarier viser en reduktion af antallet af personskader ved at udskifte �ldre �rgange af k�ret�jer med nyere.

Forfatter:
Allan Lyckegaard, DTU Transport Tove Hels, DTU Transport Jeppe Rich, DTU Transport Carlo Giacomo Prato, DTU Transport Niels Buus Kristensen, DTU Transport

Danske Keywords:
Trafiksikkerhed, k�ret�js�rgang, passiv sikkerhed, personskade

Engelske Keywords:
Traffic safety, vehicle age, passive safety systems, severity

År:
2012

Link: Hent paperet som PDF-fil