Titel:
By- og baneplanl�gning i det �stjyske byb�nd

Abstract:
Grundlaget for bedre togbetjening i det �stjyske byb�nd kan forbedres v�sentligt gennem stationsn�r lokalisering og byfort�tning

I mods�tning til Hovedstadsomr�det, hvor Fingerplanen regulerer byudviklingen, er der i det �stjyske byb�nd ikke nogen overordnet plan for byudviklingen.

Kommuneplanerne i det �stjyske byb�nd repr�senterer samlet set en bilorienteret byudvikling med et begr�nset v�kstpotentiale for togtrafikken.

En struktureret fysisk planl�gning � i form af en mere togorienteret byudvikling � kan medf�re omtrent dobbelt s� stort v�kstpotentiale for togtrafikken som den planlagte byudvikling. En togorienteret byudvikling kan dermed skabe et v�sentligt bedre grundlag for fremtidige forbedringer i togtrafikken.

Det er prim�rt regionalt orienterede rejsem�l, herunder kontorarbejdspladser, uddannelsessteder og st�rre butikscentre, der b�r lokaliseres stationsn�rt. Etageboliger kan ogs� med fordel placeres t�t p� stationerne for at skabe levende bymilj�er med b�de boliger og erhverv.

En togorienteret byudvikling foruds�tter plads til mere byudvikling t�t p� stationerne. Der vurderes generelt at v�re et betydeligt potentiale for byfort�tning omkring stationerne i det �stjyske byb�nd. Nogle steder er der umiddelbart gode muligheder for at bygge t�ttere. Andre steder kr�ver det en mere gennemgribende byomdannelse.

Forfatter:
Jan J�rgensen, Trafikstyrelsen

Danske Keywords:
Byplanl�gning, Stationsn�rhed, Togbetjening, Togorienteret byudvikling, bilorienteret byudvikling, fort�tning

Engelske Keywords:
Urban planning, Planning development close to stations, Train service, Train-oriented urban developmenet, Car-oriented urban development, densification

År:
2012

Link: Hent paperet som PDF-fil