Titel:
By- og baneplanl�gning i det �stjyske byb�nd
Abstract:
Grundlaget for bedre togbetjening i det �stjyske byb�nd kan forbedres v�sentligt gennem stationsn�r lokalisering og byfort�tning
I mods�tning til Hovedstadsomr�det, hvor Fingerplanen regulerer byudviklingen, er der i det �stjyske byb�nd ikke nogen overordnet plan for byudviklingen.
Kommuneplanerne i det �stjyske byb�nd repr�senterer samlet set en bilorienteret byudvikling med et begr�nset v�kstpotentiale for togtrafikken.
En struktureret fysisk planl�gning � i form af en mere togorienteret byudvikling � kan medf�re omtrent dobbelt s� stort v�kstpotentiale for togtrafikken som den planlagte byudvikling. En togorienteret byudvikling kan dermed skabe et v�sentligt bedre grundlag for fremtidige forbedringer i togtrafikken.
Det er prim�rt regionalt orienterede rejsem�l, herunder kontorarbejdspladser, uddannelsessteder og st�rre butikscentre, der b�r lokaliseres stationsn�rt. Etageboliger kan ogs� med fordel placeres t�t p� stationerne for at skabe levende bymilj�er med b�de boliger og erhverv.
En togorienteret byudvikling foruds�tter plads til mere byudvikling t�t p� stationerne. Der vurderes generelt at v�re et betydeligt potentiale for byfort�tning omkring stationerne i det �stjyske byb�nd. Nogle steder er der umiddelbart gode muligheder for at bygge t�ttere. Andre steder kr�ver det en mere gennemgribende byomdannelse.
Forfatter:
Jan J�rgensen, Trafikstyrelsen
Danske Keywords:
Byplanl�gning, Stationsn�rhed, Togbetjening, Togorienteret byudvikling, bilorienteret byudvikling, fort�tning
Engelske Keywords:
Urban planning, Planning development close to stations, Train service, Train-oriented urban developmenet, Car-oriented urban development, densification
År:
2012
Link: Hent paperet som PDF-fil |