Titel:
Opgradering af jernbanen mellem Odense og Aarhus

Abstract:
Denne artikel pr�senterer fire l�sninger til hvordan Timemodellens tredje etape mellem Odense og Aarhus kan udf�res s�ledes at �n times rejsetid opn�s mellem de to byer. I artiklen analyseres opgraderingsmulighederne p� str�kningen, og det findes at en opgradering ikke alene kan opfylde rejsetidsm�let. Derfor opstilles en r�kke nybygningsalternativer, som efter en indledende sortering, sammens�ttes med de mest kosteffektive opgraderinger til fire samlede l�sninger. I tre af disse l�sninger benyttes elektriske togs�t der kan k�re 200 km/t, mens der i den sidste l�sning benyttes elektriske togs�t der kan 250 km/t, hvormed der kan spares p� anl�gsomkostninger. Denne artikel anbefaler den n�stbilligste af disse l�sninger med en ny bane over Vestfyn, en ny bane udenom Fredericia og over Vejle Fjord, samt en ny bane mellem Hovedg�rd og Hasselager. Derudover anbefaler artiklen, at der unders�ges alternative l�sningsforslag, fx benyttelse af kurvestyrede tog og en omformulering af Timemodellen, for at opn� en lavere anl�gspris.

Forfatter:
Lars Wittrup Jensen, DTU Transport

Danske Keywords:
Jernbane, Timemodellen, Anl�gsprojekt, Opgradering, Evaluering, Odense, Aarhus

Engelske Keywords:
Railway, The Hour Model, Construction project, Evaluation, Upgrade, Odense, Aarhus

År:
2013

Link: Hent paperet som PDF-fil