Titel:
Hvad er effekten af ren-luftzoner for luftforureningen i København?

Abstract:
Ren-luftzoner, hvor der stilles højere miljøkrav til køretøjer inden for et geografisk område, er et muligt virkemiddel til at forbedre luftkvaliteten i de større byer og til at reducere antallet af overskridelser af grænseværdien for kvælstofdioxid (NO2). Ren-luftzoner er et nyt ord for miljøzoner. Det nye ved ren-luftzoner er, at de stiller miljøkrav til ældre person- og varebiler, og ikke kun som de eksisterende miljøzoner til lastbiler og busser. Denne artikel vurderer effekten af forskellige udformninger af ren-luftzoner, og hvilken betydning det har for emission og luftkvalitet i 2013, 2015 og 2017 med udgangspunkt i scenarieberegninger gennemført i 2012. Dette sker med udgangspunkt i H.C. Andersens Boulevard i København, hvor NO2 grænseværdien er overskrevet. Den mest vidtgående ren-luftzone beskrevet i denne artikel vil føre til en beregnet reduktion i NOx emissionen på knap 13% svarende til en reduktion af NO2 koncentrationen på knap 3 µg/m3 i 2015.

Forfatter:
Steen Solvang Jensen, Matthias Ketzel, Jørgen Brandt, Thomas Ellermann, Morten Winther, Thomas Becker og Louise Martinsen, Institut for Miljøvidenskab, Aarhus Universitet

Danske Keywords:
ren-luftzone, emission, luftkvalitet, eksterne omkostninger, scenarer, effektvurdering

Engelske Keywords:
Low emission zone, air quality, external costs, scenarios, impact assessment

År:
2013

Link: Hent paperet som PDF-fil