Titel:
Deleøkonomiens betydning for statsvejnettet

Abstract:
Deleøkonomi i transportsektoren bliver ofte nævnt som en af løsningerne på, hvordan nedsat fremkommelighed på vejnettet kan blive løst, uden at der skal anlægges ny infrastruktur.
Men kan deleøkonomi bidrage til at reducere trafikken på statsvejnettet i myldretiden - og hvordan vil det i så fald finde sted?
Analysen peger på, at samkørsel er den deleøkonomiske transportform, der har størst potentiale for at påvirke trafikken på statsvejnettet i myldretiden. Samkørsel kan især være attraktivt på lange ture, hvor besvær forbundet med at koordinere og mødes, betyder relativt mindre i forhold til de sparede omkostninger. Et groft estimat, behæftet med usikkerhed, indikerer at samkørsel har potentiale til på sigt at kunne reducere trafikken på statsvejnettet i myldretiden med mellem 0 og 4 pct. Dog afhænger effekten i høj grad af den fremtidige vækst samt hvilken transportform brugerne alternativt ville have anvendt.

Forfatter:
Claus Bjørn Galbo-Jørgensen, Incentive & Tina Kelberg Olsen, Vejdirektoratet

Danske Keywords:
Deleøkonomi, delebiler, samkørsel, statsvejnettet

Engelske Keywords:
Sharing economy, carsharing, carpooling, state-owned roads

År:
2016

Link: Hent paperet som PDF-fil