Titel:
Optimering af transportinfrastrukturevalueringer: En analyse af struktur og indhold af VVM redegørelser

Abstract:
Evalueringer af transportprojekter er i de fleste lande traditionelt baseret på beregninger af virkningerne i en samfundsøkonomisk analyse, der understøttes af en Vurdering af Virkning på Miljøet (VVM). Den systematiske VVM proces søger at klarlægge miljøpåvirkningen, før der foretages større ændringer i transportsystemet. I Danmark har interessenter og politikere imidlertid konstateret, at VVM processen er ugennemsigtig, og at redegørelserne er teknisk komplicerede. I nærværende artikel undersøges den danske transportvurderingsproces, herunder VVM, og den sammenlignes med tilsvarende processer i Sverige og England for at identificere potentielle muligheder for optimering. Resultaterne bruges til at designe en revideret VVM proces for den danske transportsektor. I den foreslåede proces udvikles regler og retningslinjer, interessenter involveres iterativt, og et tre-trins hierarki af målsætninger formuleres for at sikre, at projektet overholder transportsystemets specifikke visioner. Målene bruges til at generere alternativer, der varierer i størrelse, teknologi, omkostning, transportformer mv.. Ved hjælp af et beslutningsstøtteværktøj vægtes effekterne af interessenter og eksperter. Processens gennemsigtighed samt anerkendelse af resultater og vurderinger er afgørende, og det er derfor vigtigt, at projektet afrapporteres på en klar og logisk måde.

Forfatter:
Ida Marie Olesen, DTU

Danske Keywords:
Analytic Hierarchy Process (AHP), Cost-Benefit Analyse (CBA), Vurdering af Virkning på Miljøet (VVM), VVM proces, Multikriterie-analyse (MCDA), interessentinddragelse

Engelske Keywords:
Analytic Hierarchy Process (AHP), Cost-Benefit Analysis (CBA), Environmental Impact Assessment (EIA), EIA processes, Multi-Criteria Decision Analysis (MCDA), stakeholder involvement

År:
2017

Link: Hent paperet som PDF-fil