Titel:
Hvad betyder den stigende E-handel for vejtrafikken?

Abstract:
E-handlen er stigende, bl.a. er der stor vækst i E-handel med fysiske og ferske produkter. Dagligt leveres i Danmark ca. 430.000 e-handlede pakker, fordelt på 10-20.000 varebiler, der anvendes til pakkekørsel. E-handel kan dog kun tages til indtægt for en lille del af varebilstrafikken, og den samlede trafik.
Analyser af de store veje i de centrale dele af Hovedstadsområdet viser, at pakketerminalernes placering er afgørende for E-handelstrafikkens ruter på vejnettet. For forbindelser mellem Københavns centrum og området vest for København kan varebiler med E-pakker stå for op til 9 % af varebiltrafikken, eller 1,8 % af den samlede trafik. Andre steder er betydningen mindre. E-handlens vækst forventes at fortsætte, og ændrede forbrugerpræferencer mod f.eks. straks-levering eller levering på fastsatte tidspunkter kan give mere trafik, men effektivisering blandt transportører (pakkebutikker o.l.) trækker i den anden retning. Den lille betydning af E-handel for trafikken på det overordnede vejnet peger mod, at de planlægningsmæssige implikationer først og fremmest er af lokal/regional karakter i og omkring de største byer og knyttet til lokaliseringen af logistik-knudepunkter.

Forfatter:
Thomas A. S. Nielsen, Vejdirektoratet Pernille Ø. Christensen, Vejdirektoratet Søren S. Saugstrup, Moe|Tetraplan Michael Henriques, Moe|Tetraplan

Danske Keywords:
E-handel, trends, trafikudvikling, varebiler, last-mile-delivery, distribution

Engelske Keywords:
e-commerce, trend, traffic growth, light goods vehicle, last-mile-transport

År:
2017

Link: Hent paperet som PDF-fil