Titel:
Erfaringer fra projekt 5C
Abstract:
Den 23. april 2017 blev linje 5A, som siden 2002 har været Danmarks travleste buslinje målt både i bustimer og i antal passagerer, erstattet af den nye linje 5C (Cityline). Med overgangen fra 5A til 5C gik man fra almindelige 13,7m dieselbusser til CO2-neutrale 18,75m ledbusser med frit flow. Samtidig blev linjen forlænget til Herlev for herved både at sikre en direkte, kollektiv forbindelse til Herlev Hospital samt på længere sigt at koble byens største buslinje direkte til den kommende letbane i Ring 3.
Forventningerne til projektet var bl.a., at der skulle opnås en passagervækst som følge af rejsetidsbesparelser samt forlængelse af linjen, ligesom det var forventningen, at der kunne opnås en mere smidig drift. Den nye linje 5C har imidlertid været udfordret på en række parametre ifbm. driftsstarten, som har gjort det svært at indfri projektets målsætninger.
Efter aftale med projektets deltagere er der i løbet af foråret 2018 gennemført en evaluering af projektet, der belyser effekten ifht. passagertal, rejsetider, klumpning, pålidelighed, kundetilfredshed mm. Resultaterne samt øvrige erfaringer fra projektet præsenteres på Ålborg Trafikdage 2018.
Forfatter:
Søren Halkier, Trafikselskabet Movia
Danske Keywords:
+Way, linje 5C, BRT, højklasset bus, fremkommelighed, trafikinformation, busdesign, buskoncept, Cityline
Engelske Keywords:
BRT, BHLS, bus design, accesibility, +Way, Cityline
År:
2018
Link: Hent paperet som PDF-fil |