Titel:
Pendling i hovedstadsområdet

Abstract:
Pendlingen mellem hjem og arbejdssted er i fokus for mange plan-lægningstiltag,
med henblik på at reducere trafikkens omfang og
miljøbelastning. Planlægningstiltagene er af to kategorier:
• tiltag, der skal overflytte trafik fra personbiltransport til
mindre miljøbelastende transportformer
• tiltag, der skal reducere pendlingens omfang gennem en større
samlokalisering af boliger og arbejdssteder.
Det er muligheder og begrænsninger i den sidste form for planlæg-ningstiltag
der er emnet for dette paper, og der er foretaget en
indledende undersøgelse af pendlingsmønstrene til og fra hovedsta-den.
I den forbindelse er der udviklet et mål for pendlingstilbø-jeligheden,
der synes at være velegnet til at beskrive den histo-riske
udvikling i hjem-/arbejdsstedspendlingen. Det vises at pend-lingstilbøjeligheden
har været stærkt stigende i Københavnsområdet
i perioden 1981-95.
Endelig foreslås nogle videre undersøgelser, der kan belyse pro-blemstillingen
yderligere.

Forfatter:
Lektor Per Homann Jespersen Institut for miljø, teknologi og samfund Roskilde Universitetscenter

Danske Keywords:
pendling, planlægning, kvantitativ metodeudvikling

Engelske Keywords:
home workplace commuting, planning, quantitative methodology

År:
1999

Link: Hent paperet som PDF-fil