Titel:
Læring i forsyningskæder - en interviewanalyse

Abstract:
Formålet med denne interviewanalyse med otte logistikledere var:
- at afklare hvorledes kompetence og læring udvikles i logistikkæden i fremtiden
- at påpege fremtidige strategier for kompetence og læring i forsyningskæderne
Undersøgelsen viser at Læring i forsyningskæderne (Supply Chain Learning) er afhængig af de faktorer, der bestemmer udviklingen i de nye produktionssystemer/kæder. Kæderne står over for transformationer, hvor relationerne beskrives med nye ord som: vidensdeling, kommunikation, koordinering, teams mm. Kæderne er dog også underkastet alle de traditionelle optimeringskrav som økonomi, indtjening, kvalitetssikring, pris, leveringssikkerhed mm.

Tiden eller den manglende tid til at udvikle relationerne i kæden anses for at være en vigtig, men blokerende faktor for udviklingen af SCL. De daglige rutiner levner ikke tid til at stoppe op, til fordybelse, eller til mere teoretiske refleksioner over projekter og processer. Dette opleves som et stort minus i processen.

SCL er et begreb der kan anvendes til at sætte fokus på de organisatoriske og menneskelige processer i udviklingen af forsyningskæderne, altså give udviklingen i kæderne en sociologisk vinkel.

Forfatter:
Lise Drewes Nielsen, Flux -Center for Transportforskning Else Nygaard, Flux - Center for Transportforskning

Danske Keywords:
Forsyningskæder, læring, logistikledelse, sociologisk perspektiv, Supply Chain Learning, kvalitative interviews

Engelske Keywords:
Supply Chain Learning, Chain Management, Qualitative interviews, sociological chain perspective

År:
2003

Link: Hent paperet som PDF-fil