Titel:
Dybdeanalyse af jernbaneulykker - et eksempel Åsta ulykken

Abstract:
Der findes inden for analyser af ulykker en tradition for at tilskrive årsagen til menneskelige fejl handlinger. En gennemgang af litteraturen viser, at mere end 85% af alle ulykker tilskrives menneskelige svigt, og at tekniske fejl sjældent er den direkte årsag. Alligevel består de fleste ulykkeskommissioner af teknologer, og brugen af psykologer er ofte et spørgsmål om teknologernes vurdering af behov. Oftest opfattes dette behov ikke som kritisk. Ulykken på Åsta er et eksempel, hvor det tidligt blev konkluderet, at lokomotivføreren havde kørt på rødt på Rudstad station, men hvor en adfærdsanalyse af menneskelige handlinger, kastede et nyt lys på sagen. Dette paper viser, hvor vigtigt det er, at udføre en systematisk adfærdsanalyse for at undgå at ulykker, hvor man ikke umiddelbart kan finde en teknisk fejl, automatisk tilskrives menneskelige fejl. Det er kritiskt at det menneskelige aspekt varetages af folk med forståelse for, hvordan mennesker handler og reagerer. Psykologer bør derfor have en fast plads i alle ulykkeskommisioner.

Forfatter:
Seniorrådgiver, Jan Skriver, NSB Seniorforsker, Ann Britt Miberg Skjerve, Ife

Danske Keywords:
Jernbaneulykker, menneskelige fejl, adfærdsanalyse

Engelske Keywords:
Railway accidents, human error, behavioural analysis

År:
2002

Link: Hent paperet som PDF-fil