Titel:
Parkér & Rejs i hovedstadsområdet - Hvor og hvordan?
Abstract:
HUR, Vejdirektoratet, DSB og Banestyrelsen indledte for ca. 3 år siden et samarbejde med henblik på at formulere en overordnet strategiplan for Parkér & Rejs (P&R) i hovedstadsområdet. De indledende faser i arbejdet er nu ved at være overstået, og det er parternes ambition, at en strategiplan foreligger inden udgangen af 2002.
Indlægget omhandler principperne for en udbygning af P&R kapaciteten i hovedstadsområdet.
Af afgørende betydning for, om bilister ønsker at anvende P&R, er det relative konkurrenceforhold mellem kollektiv trafik og bil. Et konkurrenceforhold som imidlertid delvist udgøres af faktorer, som er uden for P&R samarbejdets rammer at påvirke, eksempelvis parkeringsproblemer ved rejsens endemål samt rejsetid og -pris med bil henholdsvis bus/tog.
I dette indlæg diskuteres primært faktorer, det inden for rammerne af P&R samarbejdet har været muligt at påvirke, dvs. hovedsageligt placering og udformning af P&R anlæg. Udgangspunktet for diskussionen er et ønske om, at etablere P&R anlæg der for færrest mulige økonomiske resurser sikrer, at formålet med P&R i videst muligt omfang fremmes.
Forfatter:
Andreas Røhl, Banestyrelsen, Planlægningsdivisionen
Danske Keywords:
Parkér & Rejs, P&R, virkemidler, evaluering, hovedstadsområdet, transportmiddelvalg.
Engelske Keywords:
Park & Ride, P&R, evaluation, Copenhagen, mode choice
År:
2002
Link: Hent paperet som PDF-fil |