Titel:
Havariundersøgelser af jernbaneulykker = Frikendelse af "systemet"? Et bud på hvorfor efterforskningerne sjældent fører til sikkerhedsmæssige forbedringer af jernbanedriften.

Abstract:
Efterforskningen af jernbaneulykker følger et forudsigeligt mønster og konkluderer traditionelt, at hovedansvaret for en bestemt ulykke skal placeres hos det operative personale, hvilket oftest er en lokomotivfører.

Med udgangspunkt i en ulykke i Lillestrøm i Norge vises at både de officielle undersøgelser og en eventuel tiltale og retsag mod personalet sker på et subjektivt og spinket grundlag, som efterfølgende skal tilbagevises i retten.

Retssager flytter opmærksomheden fra bagvedliggende ulykkesårsager til ansvarsplacering hos enkeltpersoner. Derved forhindres eller i det mindste udskydes ellers påkrævede investeringer i jernbanens infrastruktur og rullende materiel.

Disse forhold gælder både i Danmark og i Norge.

Forfatter:
Jens Lindhard,

Danske Keywords:
Jernbaneulykker, Tog, Lokomotivfører, ATC, Ulykkesefterforskning, Danmark, Norge

Engelske Keywords:
Railway accidents, Trains, Engineer, ATC, Accident investigation, Denmark, Norway

År:
2002

Link: Hent paperet som PDF-fil