Titel:
Havariundersøgelser af jernbaneulykker = Frikendelse af "systemet"?
Et bud på hvorfor efterforskningerne sjældent fører til sikkerhedsmæssige forbedringer af jernbanedriften.
Abstract:
Efterforskningen af jernbaneulykker følger et forudsigeligt mønster og konkluderer traditionelt, at hovedansvaret for en bestemt ulykke skal placeres hos det operative personale, hvilket oftest er en lokomotivfører.
Med udgangspunkt i en ulykke i Lillestrøm i Norge vises at både de officielle undersøgelser og en eventuel tiltale og retsag mod personalet sker på et subjektivt og spinket grundlag, som efterfølgende skal tilbagevises i retten.
Retssager flytter opmærksomheden fra bagvedliggende ulykkesårsager til ansvarsplacering hos enkeltpersoner. Derved forhindres eller i det mindste udskydes ellers påkrævede investeringer i jernbanens infrastruktur og rullende materiel.
Disse forhold gælder både i Danmark og i Norge.
Forfatter:
Jens Lindhard,
Danske Keywords:
Jernbaneulykker, Tog, Lokomotivfører, ATC, Ulykkesefterforskning, Danmark, Norge
Engelske Keywords:
Railway accidents, Trains, Engineer, ATC, Accident investigation, Denmark, Norway
År:
2002
Link: Hent paperet som PDF-fil |