Titel:
Studie Vedrørende Busfremkomelighed

Abstract:
Stadigt stigende trafikmængder påvirker rejsehastigheden i negativ retning for alle trafikanter. Dermed stiger rejsetiden, og der opstår både samfundsøkonomiske og driftsøkonomiske tab.

I nærværende notat er der foretaget en overordnet analyse af situationen på Nørrebrogade. De økonomiske tab er opgjort i år 2010 i en reference situation hvor den nuværende trafikale udvikling forventes at fortsætte uændret. Derudover er det illustreret, hvordan to alternative tiltag kan reducere de økonomiske tab. I det ene tiltag forudsættes busfremkommeligheden forbedret på bekostning af de øvrige trafikanters fremkommelighed. I det andet tiltag er det forudsat at 25% af bilisterne i myldretiden overflyttes til busserne. Dermed øges rejsetiden for de overflyttede bilister, men reduceres for de tilbageværende bilister samt buspassagererne. Der er ikke taget stilling til hvordan de skitserede indgreb konkret kan gennemføres i praksis.

Resultaterne viser, at hvis den nuværende udvikling i trafikmængder og rejsehastighed fortsætter, så vil det samfundsøkonomiske tab alene på Nørrebrogade udgøre ca. 40 mio. kr. per år. Hvis de skitserede tiltag kan realiseres, vil der kunne opnås besparelser i rejsetid, driftsomkostninger for busdriften og eksternaliteter.

Den årlige gevinst er størst ved overflytning af bilister. Det skyldes ikke mindst, at de resterende bilister også får en positiv effekt af dette tiltag. Gevinsten på ca. 38 mio. kr. per år opnås ved at flytte en lille gruppe af bilister til gavn for de mange. Et sammenhængende busfremkommelighedstiltag på Nørrebrogade har også en samlet positiv effekt, og sammenholdes de økonomiske gevinster med et investeringsbehov på ca. 20 mio. kr. er projektet rentabelt både driftsøkonomisk og samfundsøkonomisk.

Forfatter:
Nicolai J. Maltesen, NIRAS

Danske Keywords:
Trængsel, fremkommelighed, kollektiv trafik, samfundsøkonomi, driftsøkonomi

Engelske Keywords:
Congestion, mobility, public transport, economics, business economics

År:
2002

Link: Hent paperet som PDF-fil