Titel:
Stationsnærhedspolitikken i hovedstadsområdet - baggrund, implementering og effekter

Abstract:
Stationsnærhedspolitikken har været et bærende element i regionplanlægningen i hovedstadsområdet siden Regionplan 1989. Stationsnærhedspolitikken er en selektiv lokaliseringspolitik, hvis grundlæggende trafikale mål er at fremme brug af kollektiv transport og begrænse bilkørsel. I forbindelse med Hovedstadens Udviklingsråds trafik- og regionplanlægning er rejst spørgsmålet, om der er behov for en nyfortolkning, nuancering eller modernisering af lokaliseringspolitikken. Som led i etableringen af et fagligt grundlag for drøftelser af fremtidig lokaliseringspolitik har HUR bedt Center for Skov, Landskab og Planlægning (FSL) om at belyse stationsnærhedspolitikkens baggrund og effekter.
Indlægget er udarbejdet på baggrund heraf. Det redegør for stationsnærhedspolitikkens baggrund, mål, trafikale effekter, implementering i planer og nybyggeri, og drøfter barrierer for en bedre implementering.

Forfatter:
Peter Hartoft-Nielsen, Forskningscentret for Skov & Landskab

Danske Keywords:
Lokaliseringspolitik, planimplementering, barrierer, trafikale effekter, transportmiddelvalg, hovedstadsområdet.

Engelske Keywords:
Proximity-to-station-location-policy, implementation, barriers for implementation, impacts of location on transport, mode choice, Greater Copenhagen.

År:
2002

Link: Hent paperet som PDF-fil