Titel:
Potentialet for landsdækkende road-pricing for lastbiler

Abstract:
Paperet præsenterer resultaterne fra den danske case analyse under projektet DESIRE, der gennemføres under EU's 5 rammeprogram for forskning.
DESIRE projektet har til formål at udvikle et europæisk system for road-pricing for lastbiler. Projektet skal opstille mulige udformninger af et fremtidigt road-pricing system (IRPS, Inter-Urban Road-Pricing System) for lastbiler uden for byområder, med mulighed for en senere udvidelse til øvrige køretøjer samt til byområder. Endvidere analyseres en lang række aspekter, der er kritiske for succesen af IRPS, herunder mulig accept hos myndighederne og slutbrugerne. Endelig udarbejdes retningslinier og anbefalinger for valg, udformning, finansiering og implementering af IRPS i Europa.
Den danske case analyse har til formål at vurdere potentialet for at indføre et område-baseret vejafgiftssystem i Danmark.
Case analysen indeholder en kvalitativ sammenligning af forskellige road-pricing systemer (traditionel road-pricing som er netværksbaseret og forskellige typer områdebaserede systemer) ud fra forskellige kriterier. Sammenligningen indikerer, at områdebaseret road-pricing bedst ville opfylde mål og behov i Danmark.
Acceptundersøgelsen indikerer, at områdebaseret road-pricing kan være en god ide, men der sættes spørgsmålstegn ved dets effekt i forhold til omkostningerne og det anses for forholdsvis let at svindle. Overvågning opfattes ikke som et problem for lastbiler, problemet er nærmere transportørens overvågning af systemet (kontrol af regninger, etc.).
Effektvurderingen indikerer, at det er svært at ændre lastbilernes adfærd – særligt med et afgiftsneutralt system. Det skyldes bl.a., at de nuværende afgifter kun udgør 10-20 % af de samlede kørselsomkostninger, at transportørerne er bundet af stramme forsyningskæder, og at de i forvejen prøver at undgå myldretiden.
I det afgiftsneutrale scenario forventes kun en lille effekt, mens det marginale samfundsøkonomiske omkostningsscenario synes at skabe større effekter og derved større samfundsøkonomisk benefit.

Forfatter:
Jesper Mertner, COWI A/S

Danske Keywords:
Road pricing, vejafgifter, brugeraccept, lastbiler, udformning, økonomi, institutionelle, teknik, lovgivning

Engelske Keywords:
Road pricing, user acceptance, heavy goods vehicles, design, economy, institutional, technique, legal

År:
2002

Link: Hent paperet som PDF-fil