Titel:
Luftfart i Europa – Slotallokering i et industriøkonomisk og konkurrenceretligt perspektiv.

Abstract:
Vi har ud fra et industriøkonomisk og konkurrenceretligt perspektiv undersøgt slotallokering i EU. En slot er et landings- eller afgangstidspunkt for en luftfartsoperation i en (koordineret) lufthavn. Formålet har været at vurdere, hvorvidt yderligere offentlig regulering af slots eller markedsmæssig allokering vil kunne skabe større samfundsmæssig velfærd. Ifølge vores analyse kan markedsmæssig slotallokering medføre en bedre samlet velfærd fremfor yderligere offentlig regulering, men markedsmæssig slotallokering kan også risikere, at konkurrencen på nogle ruter vil forsvinde. Efter vores opfattelse synes EU-Kommissionens regulering af slots i luftfartsalliance- og fusionssager at være for vidtgående, da denne regulering kan medføre yderligere negative økonomiske konsekvenser for disse alliancer og fusioner, der ikke nødvendigvis opvejes af mere konkurrence.

Forfatter:
Cand.merc.(jur.) Nicolai Andkær og cand.merc.(jur.) Søren Fausing Geertsen, Dimitteret fra Handelshøjskolen i København foråret 2002.

Danske Keywords:
Luftfart, liberalisering af lufttrafikken i EU, prisanalyse, markedsmagt, slotregulering, Rfo 95/93, offentlig eller markedsmæssig allokering af slots, velfærd, alliance- og fusionssager.

Engelske Keywords:
Civil aviation, deregulation, EU, price analysis, market power, Council regulation 95/93 on common rules for the allocation of slots, public regulation of slots, market based slot allocation, welfare, alliance and merger cases.

År:
2002

Link: Hent paperet som PDF-fil