Titel:
Nej til S-tog til Roskilde. Hvorfor? Og hvad så?

Abstract:
Dette indlæg vil være en opfølgning på sidste års præsentation af ”Forbedret togbetjening med S-tog til Roskilde” [1], der baserede sig på en fase 1 rapport. Projektet har nu gennemført en offentlighedsfase, og den politiske behandling af anlægslov for projektet påbegyndes 20. marts. Der er derfor behov for en status på de trafikale og tekniske analyser. Endvidere diskuteres muligheder for at anvende 2-system S-tog til en forbedring af jernbaneproduktet. En af disse muligheder er S-tog ad Kystbanen, som det blandt blev fremført i sidste års præsentation af ”Kystbanens opgradering – næste skridt i udviklingen af Øresundsregionen” [2].

Det er første gang, der skal køre regelmæssige personførende tog mellem S-bane og Fjernbane. Udvikling af en systemovergang, hvor det tekniske skift foregår, har været debatteret en del i offentligheden og medierne.

Forfatter:
Jan Schneider-Tilli, Banestyrelsen og Anders H. Kaas, Arkings Danmark

Danske Keywords:
Kapacitetsanalyser, markedsforhold, København-Roskilde, effektivisering

Engelske Keywords:
Capacityanalyzis, Marked, Copenhagen-Roskilde, cost-effective solutions

År:
2002

Link: Hent paperet som PDF-fil