Titel:
Støjudsendelse fra biler på vejnettet

Abstract:
Vejdirektoratet har i 1999 - 2000 fået foretaget detaljerede målinger på støjen og farten på 21 veje. Ved støjmålingerne blev bilernes registreringsnumre aflæst, og derudfra er der skaffet oplysninger om bilernes type, fabrikat, model, alder, egenvægt, akselantal, motortype og -størrelse. På 13 målesteder blev vejbelægningens tekstur målt og beskrevet ved et gennemsnitligt MPD-tal (mean profile depth).

Det A-vægtede støjdosisniveau (L_AE,10m - normeret til afstanden 10 m) blev bestemt som funktion af farten for ca. 3000 lette og ca. 1000 tunge køretøjer med jævn fart. For lette køretøjer (28 - 132 km/h) var støjen fra varebiler ved lav fart ca. 2 dB kraftigere end fra personbiler. Tilsvarende var støjen fra dieseldrevne biler ca. 1,5 dB kraftigere end fra benzindrevne (både for person- og varebiler). Ved høj fart var der ingen betydende forskelle mellem undergrupperne (< 0.4 dB ved 120 km/h).

Støjen fra tunge køretøjer var 7 – 10 dB kraftigere end fra lette køretøjer – mindst ved høj fart. Støjudsendelsen fra flerakslede lastbiler var ca. 3 dB kraftigere end fra 2-akslede (næsten uafhængig af farten), mens busser gav ca. 1 dB svagere støj end 2-akslede lastbiler.

Multiple regressionsanalyser viste for de lette køretøjer, at støjen steg ca. 1 dB pr. liter slagvolumen, mens bilernes alder kun havde meget lille indflydelse (ca. 0,4 dB pr. 10 år). For de tunge køretøjer fandtes generelt en mindre afhængighed af motorernes slagvolumen (0,2 – 0,4 dB pr. liter), mens alderen for de 2-akslede lastbiler havde lidt større betydning: ca. 1 dB pr. 10 år.

Vejbelægningens tekstur udtrykt ved MPD-tallet viste sig at have en meget væsentlig indflydelse på støjudsendelsen for både lette og tunge køretøjer. Indflydelsen blev bedst beskrevet ved en andengradsmodel, som havde et minimum ved MPD = ca. 0,5 mm. Støjen steg 3 – 5 dB ved en reduktion af MPD til 0,2 mm eller ved en forøgelse af MPD til 0,9 mm. Der er dog stor usikkerhed knyttet til MPD-målingerne, og den stærke afhængighed kan dække over andre, ukendte, systematiske forskelle mellem målestederne.

Den residuale standardafvigelse for de simple én variabel modeller (L_AE,10m som funktion af logaritmen til farten) var ca. 2,3 – 2,8 dB for henholdsvis lette og tunge køretøjer. Ved de bedste modeller med supplerende parametre for slagvolumen, MPD og eventuelt alder kunne de residuale standardafvigelser reduceres til ca. 1,9 dB.

Forfatter:
Bent Andersen, Atkins Danmark Hans Bendtsen, Atkins Danmark A/S

Danske Keywords:
støjemission, støjdosis, fart, enkeltkøretøjer, personbiler, varebiler, lastbiler, busser, motortype, slagvolumen, alder, tekstur, MPD

Engelske Keywords:
noise emission, sound exposure level, speed, single vehicles, passenger cars, vans, commercial vehicles, lorries, trucks, busses, fuel, stroke volume, age, texture, MPD

År:
2002

Link: Hent paperet som PDF-fil