Titel:
Brikkernes stilling

Abstract:
I perioden siden begyndelsen af 1990'erne er der sket en gennemgribende ændring af rollefordelingen og den institutionelle organisering af den kollektive trafik i Danmark. Offentlige produktionsvirksomheder er omdannet til selskaber, der er sket privatisering, og der er åbnet for konkurrence. Ændringerne har på mange måder været succesfulde, men rejser også nye spørgsmål. I artiklen drøftes nogle af de problemstillinger, som ændringerne medfører.

Artiklen konkluderer, at selskabsdannelser har været nyttige, men at erfaringen viser, at der er visse aktiviteter, hvor de næppe er velegnet. Når de anvendes, bør det som regel være fordi, der er tale om en transitionsproces, hvor det på sigt kan forudses, at det offentlige trækker sig ud af den pågældende aktivitet, og transitionsprocessen bør i givet fald så vidt muligt være kort.

Et konsekvens af den ændrede rollefordeling er, at arms-længde handel med de subsidierede transportydelser er blevet et nyt vigtigt aktivitetsfelt: Trafikken udbydes i stigende grad. De store forskelle i de metoder, som anvendes af de forskellige trafikindkøbende myndigheder, drøftes. Det konkluderes, at forskellene bl.a. skyldes vanskeligheder med at finde "den ideale model" på grund af de vanskelige afvejninger, som skal foretages.

Endelig drøftes behovet for koordination og en stadig ajourføring af de regulatoriske rammebetingelser til de ændrede strukturer, og det konstateres, at det i fremtiden vil være en stor udfordring at sikre en fortsat virksom konkurrence såvel på bus- som på togtrafikmarkedet.

Forfatter:
Jacob Fuchs, HUR

Danske Keywords:
kollektiv trafik, konkurrence, selskabsdannelse, privatisering

Engelske Keywords:

År:
2002

Link: Hent paperet som PDF-fil