Titel:
Hvor meget kan den daglige transport mellem bolig og arbejde påvirkes?

Abstract:
RAMBØLL`s koncerndirektion nedsatte i maj 2001 et domiciludvalg, der skulle vurdere koncernens fremtidige struktur og lokalisering i Hovedstadsområdet. Som en del af udvalgets arbejde blev der gennemført en transportanalyse, der dels belyser de ansattes nuværende transportvaner dels tilgængeligheden til alternative lokaliseringer i Hovedstadsområdet. Transportvaneundersøgelsen belyser desuden de ansattes holdninger til en række forhold, der evt. kan påvirke deres valg af transportmåde.
Transportvaneundersøgelsen gennemførtes som en spørgeskemaundersøgelse via internettet.
Resultaterne fra interviewene viser bl.a., at 10-15% af de ansatte med bil til rådighed vælger ikke at transportere sig til arbejde i bil. Desuden giver besvarelserne mulighed for at vurdere relevansen af forskellige tiltag og påvirkningsmuligheder, hvis kørsel i egen bil skal ændres til en mere miljøvenlig transportmåde.
Til vurderingen af tilgængeligheden til RAMBØLL´s nuværende domiciler og til de alternative lokaliseringer er benyttet oplysninger om de ansattes adresser fordelt på postdistrikter. Tids- og afstandsmatricer med bil og kollektiv transport svarende til en morgenmyldretid i 2010 er kalkuleret ud fra Hovedstadstrafikmodellen.
Tilgængelighedsanalysen viser, hvor meget de ansattes afstand til arbejdspladsen ændres ved alternative lokaliseringer samt hvad dette betyder for tidsforbruget med henholdsvis bil og kollektiv transport. Ved en optimal lokalisering vil rejseafstanden forblive uændret, mens rejsetiden i bil øges ca. 5%, og rejsetiden med kollektiv transport formindskes ca. 15%. Den generelle tilgængelighed er udtrykt ved, hvor mange personer der inden for en bestemt rejsetid vil kunne nå frem til arbejdspladsen med hhv. bil og kollektiv transport.
Resultaterne viser, at tilgængeligheden i forhold til i dag kan øges med ca. 5% for bilister, mens tilgængeligheden med kollektiv transport kan mere end fordobles.
Sammenholdes resultaterne fra transportvaneundersøgelsen og tilgængelighedsanalysen fås, at 5–10% af bilisterne i stedet vil benytte kollektiv transport ved en lokalisering nær Flintholm station.

Forfatter:
Civ.ing. Per Thost, RAMBØLL NYVIG

Danske Keywords:
Pendling, transportvaner, holdninger til transportmåder, virkemidler til reduktion af bilbenyttelse, tilgængelighed, lokalisering, trafikarbejde

Engelske Keywords:
Commuting, travel behaviour, attitudes to means of transport, means to reduce use of car, transport behaviour, accessibility, localization, vehicle kilometre.

År:
2002

Link: Hent paperet som PDF-fil