Titel:
Bymønsterets indflydelse på indkøbstrafikken

Abstract:
I artiklen belyses gennem transportvaneundersøgelsen de enkelte byklassers betydning for serviceforsyningen i form af indkøb, besøg i bank, hos læge osv. Det påvises at byerne over 10.000 indbyggere - og i særlig grad dem mellem 24 og 35.000 indbyggere - fungerer som centerbyer, mens de mindre har en mere beskeden rolle. Kundetilstrømningen og også trafik- og transportarbejdet er større jo flere beskæftigede et center har. En styrkelse af centeraktiviteterne øger dermed trafik- og miljøbelastningen. Hvis antallet af beskæftigede pr indbygger øges, modsvares det imidlertid ikke af en tilsvarende vækst i antallet af kundebesøg pr. ansat. Dette kan give problemer med indtjeningen pr. ansat og have indflydelse på den lokale økonomiske og politiske effekt af øget centerdannelse.

Forfatter:
Linda Christensen, Danmarks TransportForskning

Danske Keywords:
Transportvaner, centerstruktur, bymønster, oplandsstørrelse, trafikal effekt, vækst i serviceforsyning

Engelske Keywords:
Transport behaviour, urban structure, trafical impact, trade area, service centres, improves retail area

År:
2002

Link: Hent paperet som PDF-fil