Titel:
Fremtidig EU-regulering af partikeludslip fra motorkøretøjer

Abstract:
De senere års forskning peger på, at sundhedsskadelige effekter især er knyttet til de mindste (fine og ultrafine) partikler. Det har medført et øget pres på EU-kommissionen for at få vurderet om de nuværende vægtbaserede udstødningsnormer for motorkøretøjer skal suppleres med eller erstattes af udstødningsnormer rettet mod antallet af partikler.

En forudsætning for, at der kan indføres krav til partikelantal i forbindelse med typegodkendelse vil være, at der findes egnede målemetoder, som for de enkelte køretøjer giver reproducerbare resultater. En EU-arbejdsgruppe har i de sidste par år gennemgået, hvad der er af metoder til måling af masse og antal. En endelig anbefaling forventes at foreligge i august 2003. De foreløbige konklusioner peger i retning af, at en eventuel måling alene kan omfatte faste partikler (sod). Flygtige partikler (dråber) som udgør en væsentlig del af nanopartiklerne, kan ikke bestemmes på meningsfuld måde.

I indlægget gives en gennemgang af den hidtidige regulering af partikeludslip fra motorkøretøjer, samt en omtale af de initiativer, der er i gang eller forventes sat i gang i EU i de kommende år.

Der gives en vurdering af, hvad effekten af den hidtidige regulering, som er rettet mod nye køretøjer, har været på køretøjer i brug – både på massen af partikler og på antallet af partikler, samt hvilken indflydelse en begrænsning af partikeludslippet kan forventes at have på luftkvaliteten.

Forfatter:
Erik Iversen

Danske Keywords:
EU, partikler, nanopartikler, flygtige partikler, sod, udstødningsnormer, motorkøretøjer, Particle Measurement Programme, køretøjer i brug, partikelfiltre, SCR

Engelske Keywords:
EU, particles, volatile particles, soot, emissionstandards, motor vehicles, particle measurement programme,in use compliance, particulate filter, SCR

År:
2003

Link: Hent paperet som PDF-fil