Titel:
Udvikling af lokalbanerne i Hovedstadsområdet

Abstract:
UDVIKLING AF LOKALBANERNE I HOVEDSTADSOMRÅDET

Baggrund

Den 20. december 2000 blev det ved lov nr. 1317 besluttet, at staten skulle overdrage sine ejerandele i privatbanerne til amterne. Med baggrund i 2 aftaler mellem regering, Amtsrådsforeningen og HUR, skete overdragelsen med virkning fra 1. januar 2001.

For HUR’s vedkommende betød det, at man overtog det administrative og økonomiske ansvar for 5 privatbaner samt 1 statsbanestrækning. Konkret drejer det sig om :

Frederiksværkbanen
Gribskovbanen
Nærumbanen
Østbanen
Hornbækbanen
Lille Nord – Hillerød-Helsingør

Det drejer sig om i alt knap 190 km. strækning med omkring 85 stationer og standsningssteder, som i 2002 i alt havde omkring 7,5 mio. passagerer.


Metode & fremgangsmåde

I foråret 2001 udarbejdede HUR sammen med direktion og ledelse for de 6 strækninger, en fælles strategiplan, som redegjorde for status og som indstillede til markante organisatoriske ændringer samt til nærmere vurdering af forskellige udviklingsscenarier for banerne. Overskriften for strategien var således, at banerne skulle udvikles og ikke afvikles.

Frem til foråret 2002 blev den organisatoriske ombrydning gennemført, og i løbet af sommeren 2002 blev der udarbejdet en mere detaljeret implementeringsplan for gennemførsel af strategien. Hoved-elementerne i implemente-ringsplanen er følgende :

Nye tog på alle strækninger
Etablering af driftscentral
Renovering og ombygning af værksteder
Renovering af stationer og standsningssteder
Indførsel af togstop-system
Opgradering af infrastruktur & nedlæggelse af overkørsler
Opgradering af driftsoplæg

I løbet af efteråret 2002 blev der udarbejdet udbudsmateriale af nye tog. Materialet blev endeligt godkendt af HUR i februar 2003, hvorefter udbudsprocessen blev igangsat.

I løbet af foråret 2003 blev arbejdet omkring bl.a. renovering af værksteder, indførsel af togstop-system samt etablering af driftscentral ligeledes iværksat. Henover sommeren 2003 blev der ligeledes iværksat en større indsats på miljøområdet i form af oprensning og etablering af godkendte tankningsforhold.


Resultater

Der foreligger nu en politisk godkendt strategi for banernes udvikling således at der indenfor en ramme på højest 4 år kan gennemføres følgende :

Anskaffelse af nye tog til alle baner
Etablering af driftscentral
Etablering af togstop-system
Renovering af værksteder
Renovering af perroner – niveaufri indstigning

Samme strategi omfatter for de efterfølgende 4-6 år ligeledes :

Forøgelse af strækningshastighed
Nedlæggelse af overkørsler
Optimering af driftsoplæg
Forbedring af terminalforhold

På denne baggrund gives et indlæg der omfatter følgende :

Baggrund for banernes nye ejerforhold
Udgangspunkt for udarbejdelse af strategi
Gennemgang af strategi & implementeringsplan
Status for implementeringens gennemførsel

Forfatter:
Claus Klitholm, Lokalbanen A/S

Danske Keywords:
privatbaner, Hovedstadsområdet, HUR, infrastrukturselskab, Hovedstadens Lokalbaner, operatørselskab, Lokalbanen, masterplan, strategisk udvikling, anskaffelse af nye tog

Engelske Keywords:
regional railways, Greater Copenhagen Area, Greater Copenhagen Development Council, infrastructure management, train operating company, strategic developments, rolling stock

År:
2003

Link: Hent paperet som PDF-fil