Titel:
Holdetid på togstationer

Abstract:
Formålet med projektet har været at bestemme og undersøge metoder til beregning af den dimensionerende passagerudvekslingstid, for at kunne fastlægge en optimal holdetid på danske regional- og fjerntogsstationer. Projektet er udarbejdet i samarbejde med repræsentanter fra Atkins Danmark, Transportplanlægning og Banestyrelsen.

I projektet er der foretaget et litteraturstudie for at indhente internationale erfaringer og kendskab til international forskning med hensyn til bestemmelse af passagerudvekslingstider ved hjælp af formelværktøjer. Grundlaget for beregning af passagerudvekslingstid er et empirisk grundlag registreret på Kystbanen i et selvstændigt tre-ugers kursus ved CTT•DTU i september 2003. På baggrund af de ovennævnte målinger blev der foretaget analyser på de vigtigste passagerudvekslingsparametre, f.eks. dørbredde, som er medbestemmende for holdetiden.
De opstillede metoder til beregning af passagerudvekslingstid blev efterprøvet på de undersøgte stationer (på Kystbanen), således at det var muligt at beskrive metodernes anvendelighed i praksis på togstationer.
Den bedste blandt de undersøgte og udviklede metoders resultat afveg fra 0% til 20%, i forhold til de i virkeligheden registrerede værdier, hvilket kan betragtes om
tilfredsstillende. Det har dog ikke været muligt at bestemme et formeludtryk, som kan beregne den dimensionsgivende passagerudvekslingstid på de største stationer i Danmark, hvor mange andre forhold indvirker på passagerudvekslingshastigheden, f.eks. passagerernes bagageandel.

Projektet er afsluttet med idéer og anbefalinger til, hvordan holdetiden kan nedbringes på kort og længere sigt. Projektet henvender sig primært til operatører og infrastrukturforvaltere, som vil kunne drage fordel af en afkortet holdetid. Operatøren vil kunne drage nytte af en afkortet holdetid ved at stå stærkere i en fremtidig udbudssituation, hvor en omkostningsreduktion er nødvendig for at kunne gøre sig gældende. Infrastrukturforvalteren vil med kortere stationsophold kunne øge den udbudte skinnekapaciteten.

Forfatter:
Civilingeniør Claus Kirchoff Pedersen, DSB Trafikplanlægning og Miljø

Danske Keywords:
Jernbane Passagerudveksling Holdetid

Engelske Keywords:
Railway Passengerexchange Stoptimes

År:
2003

Link: Hent paperet som PDF-fil