Titel:
Mikro simulering som værktøj til vurdering af trafik-afvikling og kapacitet

Abstract:
RAMBØLL NYVIG har gennem halvandet år arbejdet med mikro simulering. Mikro simulering er et meget stærkt værktøj til vurdering af kapacitet i enkeltstående kryds samt i sammenhængende gadenet.

Modellen opbygges efter en cad-tegning, således at vejgeometrien inddrages umiddelbart. Efterfølgende indlæses trafikdata og simuleringen køres. Under simuleringen er der mulighed for at følge de enkelte køretøjers bevægelse rundt i vejnettet. Mikro simulering giver mulighed for at analysere og forklare selv meget komplicerede problemstillinger, idet problemerne umiddelbart kan ses på skærmen. Efterfølgende kan der opstilles målrettede løsninger.

Ved beregning af kapaciteten af trafikale udvekslingspunkter, hvad enten det drejer sig om kryds, rundkørsler, sammenfletninger ol., er der en række parametre, der er meget afgørende for det endelige resultat. Blandt disse er parameteren ’Gap-time’, som indlægges i beregningerne som en fast størrelse anbefalet i vejreglerne. Gap-time værdien er imidlertid en meget varierende størrelse afhængig af køretøjstype, trafikal situation, hastighed etc. Specielt i flere simuleringsundersøgelser af rundkørsler har det vist sig, at den anbefalede gap-time ikke var hensigtsmæssig og ikke forholdt sig til den virkelighed, der skulle simuleres. Derfor har RAMBØLL NYVIG foretaget en undersøgelse af gap-time værdien i en rundkørsel.

Forfatter:
Rasmus Pedersen, Rambøll NYVIG A/S Søren Hansen, RAMBØLL NYVIG

Danske Keywords:
Mikro simulering, VISSIM, gap-time.

Engelske Keywords:
Micro simulation, VISSIM, gap-time.

År:
2003

Link: Hent paperet som PDF-fil