Titel:
Kilder til Partikler i Luften

Abstract:
Partikulær luftforurening er et komplekst problem dels fordi partiklerne dannes ved en række forskellige processer under forbrænding, mekaniske påvirkninger eller processer i atmosfæren, og dels fordi partiklerne karakteriseres ved forskellige størrelser og forskellige kemiske og fysiske egenskaber. Efter gængs terminologi betegnes partiklerne < 2,5 µm (massekoncentration = PM2.5) som fine (inklusive de ultrafine partikler, hvis masse er næsten forsvindende). Partiklerne i størrelsesintervallet 2,5 µm - 10 µm (massekoncentration = PM10-PM2.5) betegnes som grove. Partikler < 0,1 µm betegnes som ultrafine. Desuden betegnes de allermindste partikler < 0,02 µm nanopartikler; disse partikler spiller en væsentlig rolle som kondensationskim.
Det vides, at partiklerne ved indånding giver anledning til helbredsskader, men det er langt fra klarlagt, hvilke egenskaber, der er afgørende for disse skader. Der er dog en klart tydeligere effekt ved eksponering ved mindre partikelstørrelser.
Desværre har man været nødt til at gennemføre langt de fleste internationale undersøgelser af helbredsskader ved hjælp af de forholdsvis primitive mål for partikelforureningen, e.g. PM10, PM2.5 og sod. Dette har gjort vurdering af helbredsskader meget usikre. Imidlertid er der i de seneste år på verdensplan iværksat mange undersøgelser, som i højere grad forventes at kunne give langt sikrere vurderinger.
De væsentligste kilder til partikelforurening (PM10/PM2.5) i danske byer er vejtrafikken og individuel opvarmning, specielt brændeovne. I landdistrikter domineres PM10 af naturlige kilder, fx. jordstøv og havsalt og sekundære partikler, især ammoniumsulfat og -nitrat dannet ved oxidation af SO2 og NOx. I bybaggrund er der et mindre bidrag fra byens kilder, især trafikken, industrien og individuel boligopvarmning. I trafikerede gader er der et væsentligt bidrag fra trafikken, både den del der dannes motoren og den del der skyldes ophvirvling af vejstøv og slid på vejbelægning, dæk og bremser.
PM2.5 udgør en meget stor andel af den fjerntransporterede andel af partiklerne. Det betyder, at forholdet mellem PM10 og PM2.5 er meget afhængigt af lokaliteten. I stærkt trafikerede gader med tung trafik, fx. H.C. Andersens Boulevard i København, hvor slid på kørebane m.v. og ophvirvlet støv (grove partikler) dominerer, er forholdet meget større end fx. på Keldsnor på sydspidsen af Langeland, hvor forureningen (massen) er domineret af fjerntransport.
De ultrafine partikler stammer i langt højere grad fra forskellige forbrændingsrocesser. Da de er meget små med en lille masse måles de bedst som antal partikler i forskellige størrelser. De har en helt anden fordeling i Danmark. Den regionale baggrund er relativt mindre end forureningen inde i byen.
DMU har et igangværende forskningsprojekt, som bl.a. går ud på at karakterisere partiklerne og bestemme de forskellige kildes bidrag. Specielt skal emissionsfaktorer for forskellige kilder bestemmes og deres omdannelser i atmosfæren beskrives, således at forekomst i luften og befolkningens eksponering kan beregnes ved hjælp af modeller. Der foreligge en række rapporter og artikler som beskriver dette. Indlæg giver en oversigt over resultaterne.

Forfatter:
Finn Palmgren, Danmarks Miljøundersøgelser Peter Wåhlin, Danmarks Miljøundersøgelser

Danske Keywords:
trafik, ultrafine partikler, PM10/PM2.5, resuspension, fjerntransport, partikelfiltre

Engelske Keywords:
traffic, ultrafine particles, PM10/PM2.5, resuspension, fjerntransport, particle filters

År:
2003

Link: Hent paperet som PDF-fil