Titel:
Netværk og samarbejde i transportbranchen

Abstract:
Transportmarkedet er i rivende udvikling med skærpede krav fra både kunder og myndigheder, øget konkurrence og stigende omkostninger. En vigtig og markant tendens er udviklingen mod færre og større kunder. Disse kunder ønsker at samarbejde med færre transportører, som kan mere – og helst det hele. Det er en udfordring, som kræver beslutninger og handlinger hos vognmandsvirksomhederne. Et af svarene på udfordringen er, at vognmandsvirksomhederne arbejder tættere sammen to og to eller i større netværk, som tilsammen kan opfylde de øgede krav fra markedet, kunderne og myndighederne.
Et godt netværk kan bidrage til virksomheden på mange måder, f.eks. give adgang til ny viden og styrke virksomhedens kompetence til at arbejde mere effektivt, finde nye markeder og kunder samt udvikle nye konkurrencedygtige transportydelser. Et netværk kan bruges til at udveksle erfaringer og få ny inspiration. Et netværk kan styrke markedsføringen, spare omkostninger, udnytte bilerne bedre. Samtidig kan virksomhederne bevare en høj fleksibilitet og selvstændighed.
Derfor har Dansk Transport og Logistik (DTL) og International Transport Danmark (ITD) sammen med Færdselsstyrelsen taget initiativ til at udarbejde en håndbog og et Best Practice katalog med gode eksempler på netværk og samarbejder.
Arbejdet med håndbogen er gennemført af DTL og ITD i samarbejde med Institut for Transportstudier.

Forfatter:
Lars Dagnæs, Institut for Transportstudier Ove Holm, Dansk Transport og Logistik Poul Bruun, ITD

Danske Keywords:
Konkurrenceevne, netværk, samarbejde, kompetenceudvikling

Engelske Keywords:
Competitiveness, network, co-operation, competency

År:
2003

Link: Hent paperet som PDF-fil