Titel:
EN FUNKTIONEL DYNAMISK VEJVALGSMODEL
Abstract:
Med den stigende trængsel – især i Hovedstadsområdet – er det klart, at statiske modeller ofte ikke tilstrækkeligt præcist beskriver trafikafviklingen. Dette har i særlig grad betydning for modeller, der benyttes i forbindelse med vurdering af forslag til forbedring af vejnettets kapacitet – f.eks. omlægning af signalanlæg, udvidelse af vejkapacitet, forbedring af ramper, etc. Der er således et behov for et funktionelt alternativ til de traditionelle statiske vejvalgsmodeller.
Inspireret af dette samt forskning i udlandet, skitseres i det følgende principperne for en stokastisk dynamisk flerklasse vejvalgsmodel, og de indledende erfaringer fra implementering og test af denne model beskrives.
Forfatter:
Otto Anker Nielsen, Center for Trafik og Transport (CTT), DTU
Rasmus Dyhr Frederiksen, Center for Trafik og Transport, DTU
Danske Keywords:
Dynamisk vejvalgsmolde
Engelske Keywords:
Dynamic Car Assignment
År:
2003
Link: Hent paperet som PDF-fil |