Titel:
EN FUNKTIONEL DYNAMISK VEJVALGSMODEL

Abstract:
Med den stigende trængsel – især i Hovedstadsområdet – er det klart, at statiske modeller ofte ikke tilstrækkeligt præcist beskriver trafikafviklingen. Dette har i særlig grad betydning for modeller, der benyttes i forbindelse med vurdering af forslag til forbedring af vejnettets kapacitet – f.eks. omlægning af signalanlæg, udvidelse af vejkapacitet, forbedring af ramper, etc. Der er således et behov for et funktionelt alternativ til de traditionelle statiske vejvalgsmodeller.
Inspireret af dette samt forskning i udlandet, skitseres i det følgende principperne for en stokastisk dynamisk flerklasse vejvalgsmodel, og de indledende erfaringer fra implementering og test af denne model beskrives.

Forfatter:
Otto Anker Nielsen, Center for Trafik og Transport (CTT), DTU Rasmus Dyhr Frederiksen, Center for Trafik og Transport, DTU

Danske Keywords:
Dynamisk vejvalgsmolde

Engelske Keywords:
Dynamic Car Assignment

År:
2003

Link: Hent paperet som PDF-fil