Titel:

Studie af kvalitetsparameters betydning for godstransport - resultater af SP-analyser

Abstract:
Luft- og støjforureningen og antallet af trafikulykker vil stige dramatisk i de kommende år som følge af flere og flere lastbiler på Europas veje. I følge officielle prognoser forventes det, at i år 2010 vil ca. 85% af den samlede godstransport inden for EU´s 15 medlemslande blive transporteret med lastbil mod ca. 50% i 1970 og ca. 70% i 1992.
For at få vendt eller i det mindste bremset denne udvikling er det nødvendigt med en større viden om og forståelse af hvilke transportkvaliteter, de mere miljøvenlige transportformer som bane og søtransport, skal tilbyde for at kunne konkurrere med lastbilen. Transportkvalitetens betydning skal ses både fra transportkøbernes og transportudbydernes side.
I studiet interviewes 140 transportkøbere og transportudbydere fordelt over hele landet. Det pc-baserede interviewskema inderholder to typer af spørgsmål:

  1. Rangordning og værdisætning af 8 på forhånd definerede kvalitetsparametre med udgangspunkt firmaets nuværende transportpolitik, og
  2. Hypotetiske spørgsmål (Stated Preference spil), hvor transportkvaliteterne grupperes med henblik på at definere forskellige transportalternativer. Det observeres, hvorledes respondenternes valg af alternativer skifter, når transportvilkårerne(kvaliteterne) ændres.

I dette notat beskrives den anvendte metode og de foreløbige resultater af analyserne.

Forfattere:
Civilingeniør Peter Bjørn Andersen, TetraPlan Aps
Civilingeniør Goran Jovicic, Carl Bro Anlæg as

Keywords - dansk:
Godstransport over længere afstande, kvalitetsparametre, RP- og SP-data, transportmiddelvalg

Keywords - engelsk:
Long distance goodstransport, quality parameters, RP- and SP-data, mode choice

Session:
Godstransport

År:
1996

Hent paper som PDF-dokument