Titel:

Integration af miljøhensyn i transportpolitik II

Abstract:
At gøre godstransport mere miljøvenlig er en udfordrende opgave. Transportpolitikken er traditionelt orienteret mod at øge infrastrukturkapaciteten, hvilket er et mål meget langt fra det miljømæssige mål relateret til transportpolitik: Mindre lokal og global forurening. Integrationsbegrebet beskriver relationen mellem miljøpolitik og transportpolitik. Artiklen er baseret på resultater fra et nyligt færdiggjort internationalt projekt med deltagere fra Schweitz, Italien, Tyskland, Holland, England og Danmark. Disse lande såvel som EU er blevet analyseret i projektet. Formålet med den danske rapport er at beskrive og analysere integrationen udfra et nationalt perspektiv. Første del af artiklen giver en kort status af integrationen af miljødimensionen i godstransportpolitik i Danmark og kommer med forklaringer og beskriver faktorer som kan øge forståelsen af den aktuelle situation og mulighederne for forbedringer. Anden del af artiklen beskriver de generelle konklusioner og anbefalinger, som de fremgår af den internationale slutrapport.

Forfatt(ere):
Povl Skov, Institut for Statskundskab, Københavns Universitet Uffe Jacobsen, Handelshøjskolen i København

Key words- dansk:
Dansk godstransportpolitik, europæisk godstransportpolitik, miljø, integration af miljø, integration, Øresundsforbindelsen, vejbenyttelsesafgiften, policy analyse, danske og europæiske anbefalinger

Keywords - engelsk:
Danish Freight transport policy, European freight transport policy, Environment, Environmental incorporation, Incorporation, The Øresund Connection, The vignette tax, Policy Analysis, Danish and European recommandations

Session:
1.linie 20 august 1996: Strategisk trafikplanlægning

År:
1996

Konferencerapport
Bind 2, side 479

Hent paper som PDF-dokument