- en spørgeskemaundersøgelse
Harry Lahrmann
Oktober 1997
Indholdsfortegnelse
Indledning
Deltagelse
Respondenterne
Annoncering
Konferencens indhold
Konferencens afvikling
Bilag 1: Bemærkninger anført på
spørgeskemaerne spørgeskema
Bilag 2: Evalueringsskema
Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet afholdt i august måned i samarbejde med Transportrådet for fjerde år i træk konferencen Trafikdage på Aalborg Universitet. Trafikdagenes formål er at præsentere og debattere forskningsresultater, analyser og praktiske erfaringer fra projekter inden for transportsektoren i et forum, hvor forskere møder praktikere.
Konferencen retter sig mod
Nordiske trafik- og transportforskere
Trafikplanlæggere på kommune, amts- og statsniveau
Trafikøkonomer
Konsulenter inden for sektoren
På konferencen var der 130 indlæg fordelt på 8 linier i 14 sessioner. Der var i alt tilmeldt 419 til konferencen.
Konferencedeltagerne fik alle udleveret et spørgeskema. De 105 deltagee besvarede spørgeskemaet. Bla. disse svar danner grundlag for de efterfølgende vurderinger.
Deltagelse
Konferencen var lagt op som en nordisk trafikkonference. Dette er sket
ved inddragelse af markante nordiske trafik-personligheder i programkomitéen
samt ved en målrettet direct mail til en række institutioner
i de nordiske lande. Programmet afspejler, at dette er lykkedes, idet 25%
af indlæggene blev afholdt af ikke-danskere.
Tilmeldingerne til konferencen fortsatte helt frem til konferencens
begyndelse. Deltagerlisten rummer derfor ikke alle deltagere. Ud fra deltagerlistens
406 deltagere var
351 fra Danmark
25 fra Norge
35 fra Sverige
5 fra Europa i øvrigt.
Dette er ligeledes en understregning af, at den nordiske profilering af konferencen er lykkedes.
Der er i alt indkommet 105 besvarelser, som fordeler sig på
94 (120) fra Danmark
4 (3) fra Norge
7 (8) fra Sverige
0 (1) fra Europa iøvrigt.
Besvarelserne er indleveret af
6 (12) mødeleder/styregruppemedlemmer
33 (47) foredragsholdere
65 (74) ordinære deltagere
Respondenterne har følgende erhvervsfunktioner:
15 (15) Forsker/udvikler på universitet eller højere læreanstalt
10 (9) Forsker/udvikler på sektorforskningsinstitution
5 (11) PhD-studerende
6 (6) Studerende
9 (20) Konsulent i rådgivende firma
17 (24) Embedsmand, stat
13 (11) Embedsmand, amt
15 (20) Embedsmand, kommune
4 (6) Interesseorganisation
1 (2) Transportfirma
0 (0) Politikere
0 (1) Journalist
1 (0) Arbejdsløs
0 (1) Pensionist
Konferencen som et forum, hvor forskere/udviklere møder praktikere, ser ud til at være lykkedes.
Konferencen er annonceret gennem Dansk Vejtidsskrift og Samferdsel. Derudover er der udsendt direct mail til tidligere deltagere, institutioner, firmaer, kommuner m.fl. Der er etableret en database, som løbende udbygges med henblik på at sikre en bredt dækkende annoncering af dels call for papers dels annoncering af konferencen. Respondenterne opgiver at de har bemærket annoncering for konferencen i følgende:
44 gennem personlig direct mail ved call for papers/program
56 gennem direct mail til firma ved call for papers/program
7 Trafikdagenes hjemmeside på Internettet
10 Annonce i Dansk Vejtidsskrift
3 Annonce i Samferdsel
12 Andet
Der er ikke tvivl om, at direct mail er den væsentligst kilde til information om Trafikdagene. Annoncering i fagtidsskrifter og på internettet har kun lille gennemslagskraft, men er nok væsentlige at bibeholde som markering af konferencen i forhold til en større offentlighed.
Konferencen forløb i 7-8 parallelle linier. Fordelt over de to dage konferencen varede, var der i alt 14 sessioner. Med udgangspunkt i de besvarede 105 spørgeskemaer fordelte deltagelsen i linierne sig således:
10 Æstetik for veje og broer
53 Trafik og miljø i byer
23 Bæredygtige transportsystemer
18 Trafikledelse
36 Jernbaner
17 Godstransport
37 Trafiksikkerhed
39 Kollektiv trafik
28 Trafikmodeller
47 Byplanlægning og trafik
39 Transportøkonomi og strategisk planlægning
43 Transportadfærd, livsstil og regulering
22 Trafik, energi og emmisioner
8 Workshop om trafikkens miljøproblemer
2 Kapacitet af veje (denne var ved en fejl ikke med på spørgeskemaet)
Med en besvarelsesprocent på 25% og under forudsætning af at besvarelserne er repræsentative for alle deltagerne skal ovennævnte tal ganges med fire for at få en vurdering af, hvor mange der i kortere eller længere tid har fulgt den enkelte session.
Konferencen var organiseret i 7-8 parallelle linier. Det betyder, at deltagerne vil kunne opleve, at der var flere foredrag på samme tid, som de pågældende kunne ønske at følge. Respondenterne oplyser, at dette er sket
12 (16) mange gange
58 (59) nogle gange
32 (54) få gange
3 (1) aldrig
Fordelingen svarer nogenlunde til sidste års fordeling. Det er sikkert ikke muligt at tilrettelægge konferencen således, at kun få oplever denne konflikt. Det er dog tilfredsstillende, at forholdsvis få af respondenterne oplyser, at de har oplevet denne konflikt "mange gange".
Også i år var der i programmet en indholdsklassificering af de enkelte indlæg:
T: Teori og metode
R: Resultater
S: Stadebeskrivelse/politik på et område
Tanken var at hjælpe deltagerne i valget mellem de mange linier. Respondenterne svarede følgende på spørgsmålet om nytten af denne indholdsklassificering:
10 (3) Stor nytte
28 (35) Nogen nytte
33 (42) lille nytte
33 (47) Ingen nytte
Indholdsklassificeringen synes altså heller ikke i 1997 at have været til megen nytte.
Konferencens faglige niveau skulle være sikret gennem programkomitéens faglige bedømmelse af de indsendt abstracts. Det kan imidlertid være vanskeligt på en gang at tilfredsstille såvel forskerens teoretisk faglige forventninger som praktikerens forhåbninger om umiddelbart anvendelige resultater.
Respondenterne vurderer det faglige niveau således:
1 (1) for højt
64 (83) passende
4 (8) for lavt
36 (37) svingende
Langt de fleste oplever et passende fagligt niveau på konferencen. Problemet er den gruppe, som oplever et "svingende" fagligt niveau. Indholdsklassificeringen ser ikke ud til at hjælpe. Problemet kan sandsynligvis kun løses, hvis programkommiteen har det fulde paper som grundlag for bedømmelsen.
Konferencens afvikling
Tilrettelæggelsen af Trafikdagene er baseret på, at programkomitéen
ikke blot er aktiv ved planlægningen af konferencen, men også
medvirker som mødeledere for de enkelte linier. Det giver programkomitéen
et førstehåndskendskab til fagligt niveau, programmets afvikling
osv., ligesom det giver dem mulighed for aktivt at præge konferencen.
Det er indtrykket, at denne ordning fungerer glimrende.
Deltagerne oplevede mødeledernes funktion således:
48 (87) godt
37 (36) tilfredsstillende
16 (9) acceptabel
1 (0) ringe
Der er ingen tvivl om at mødeledernes håndtering af opgaven har fungeret tilfredsstillende, men bedømmelsen er dog lidt dårligere end i 96.
Ses der på de selvformulerede bemærkninger kan mødelederne "lære" følgende:
Respondenterne mener om nytteværdien af konferencerapporterne:
51 (61) stor nytte
46 (59) nogen nytte
7 (7) lille nytte
1 (3) ingen nytte
For langt de fleste er konferencerapporterne således nyttige, og for den mere videnskabelige del af Trafikdagene er konferenceraporterne nødvendige. I forhold til sidste år kan der spores en positiv tendens. Vurderingen af nytteværdien af rapporterne har i øvrigt været stigende igennem årene.
Trafikdagene har egen hjemmeside på Internettet, og vi var interesseret i at viden om deltagerne har kigget på hjemmesiden, respondenterne svarede således:
24 Ja
80 Nej
I det sidste år har alle papers fra trafikdagene været tilgængelige på hjemmesiden i fuldtekstformat og i søgbar form. Vi har spurgt om konferencedeltagerne i løbet af det sidste år brugt denne facilitet?
14 Ja
91 Nej
På Trafikdagene var der indrettet en Internetcafé, hvor deltagerne under kyndig vejledning kunne afprøve internettets muligheder. På spørgsmålet om de havde besøgt Internetcafeen svarede respondenterne:
16 (24) Ja
89 (108) Nej
Pa Trafikdagene var der arrangeret en rapportudstilling, hvor institutioner var inviteret til at udstille deres rapporter. Respondenterne blev spurgt om de havde kigget i udstillingen
60 (96) Ja
43 (36) Nej
Til slut blev respondenterne spurgt om de tidligere havde deltaget i Trafikdagene
66 Ja
38 Nej
Endelig var der mulighed for selvformulerede kommentarer på spørgeskemaet omkring ris/ros og forslag til ændringer ved fremtidige Trafikdage - herunder gerne forslag til nye temaer. 49 ud af de 105 respondenter havde kommentarer. Kommentarerne er medtaget i bilag 1.
Bilag 1
KOMMENTARER TIL EVALUERINGSSKEMA FRA TRAFIKDAGENE 1997
Ad 5: Den var faktisk meget svingende. En generel ting er at mødelederne
skal huske at sige til folk, at de skal sige navn/hvor de kommer fra, når
de kommer med indlæg i debatten.
Ad 6: Det er en skam at der mangler indlæg i rapporten fra så
mange.
Nye temaer: Der blev generelt tænkt meget traditionelt, når
det blev præsenteret løsninger (flere cykelstier, flere bus/tog
afgange). Man kunne måske forstille sig, at der til næste år
var indlæg med lidt mere alternative transportløsninger, fx.
andels/delebiler. Det handler om at give den enkelte så mange valgmuligheder
som muligt.
En del af indlæggene var for overfladiske eller havde for tyndt indhold. Måske skulle man lave nogle mere dybdegående seancer. Nogle mødelederes engagement og evne til at inspirere til dialog var for lille. Konferencen som sådan er god og godt tilrettelagt, men større krav til forelæserne/fagligindhold kunne ønskes.
-ualmindelig stor fokus på jernbaner mv.
-ikke stor deltagelse af rådgivere og ledere fra offentlige institutioner
-flere af indlæggene under "transportøkonomi og strategisk
planlægning" var desværre ret tynde. Især strategisk
planlægning trænger til en voldsom nyorientering i Danmark
-Titler på enkelte indlæg var ikke helt i overensstemmelse
med indholdet
-Per Als var ved indledningensesssionen en god provokatør, andre
indlæg var tynde og uden nytænkning og visioner
-Indlæg fra TØI har høj kvalitet
-Vej- og trafik/transportsektoren forsøger i disse år
flere steder at omorganisere sig. Det giver mulighed, men også nye/andre
problemer. Er man helhedsorienteret nok, er man visionær el. løses
bare her og nu problemer!
-Beslutningsprocesser, indvirkning på sektorens resultater
-Sammenligning mellem nyorientering i Danmark, Norge og Sverige
-Bedre med færre indlæg med høj kvalitet end mange
med svingende kvalitet
Jeg synes det er problematisk at der gives plads til 3-4 papers om
hvorfor folk vælger bilen. Dels er det da indlysende for enhver,
dels er de resultater der opnås ved disse spørgeskemaer særdeles
tvivlsomme.
Et paper om Brasilia var meget interessant.
På trods af at jeg var blevet stillet i udsigt at der ville
være Internet-adgang til min web-side www.ruf.dk, så lykkedes
det aldrig at få det til at fungere. Den fungerer fint alle mulige
andre steder.
"Udstillings-folkene" var meget hjælpsomme og fleksibel.
Ved fremtidige Trafikdage mener jeg at I bør revidere jeres
holdning til nytænkning på trafikområdet. Som jeg ser
det, er der ikke noget stort behov for flere analyser. Der er brug for
løsningsforslag. Trafikdagene bør være et oplagt forum
for debat af nye løsningsforslag. Hvis man bort-definerer nye ideer,
så dør trafikmiljøet kvælningsdøden. Jeg
har via Internettet deltaget i mange debatter om de grundlæggende
egenskaber af trafiksystemer. Hvad med at gøre det til en linie
i næste års Trafikdage?
Meget flot udbud -og af høj kvalitet. Fortsæt bare sådan!
Det faglige indhold var noget svingende, hvor følgende tre var
decideret katastrofale: (synspunktet registreret - red)
Festmiddagen var ingen gastronomisk oplevelse. Næste år
tror jeg at jeg vil bruge pengene andre steder i Aalborg.
Nach spiel var godt.
Nye temaer? Hvad med noget omkring EU? EU har jo stor betydning for
miljøstandarder, konkurrence, harmonisering m.v.
Jeg var noget skuffet over konferencemiddagens kvalitet.Generelt
synes jeg konferencen var særdeles velorganiseret
Jeg synes det ville være en god ide til næste år
at organisere et særtog til og/eller fra konferencen fra København
som et alternativ til flyet. Jeg synes også arrangørerne har
fokuseret meget på service til de deltagere der fløj til Aalborg,
der var fx. ingen bus til/fra stationen
Der bør være en dygtig tekniker til rådighed. Der var store problemer med at få gennem ført min on-line demo.
Det faglige niveau var i nogle tilfælde tilfredstillende og
i nogle tilfælde for lavt.
Der var stor forskel på i hvor høj grad mødelederne
gik op i, at taletiden blev overholdet. Dette havde betydning, når
man skiftede mellem linierne
Bedre koordination imellem linierne ønskes!
Alt for mange gange har der været overflødige overlap.
Eksempel: tirsdag kl. 16:
trafikstø:-linie 3
jernbanestø:- linie 5
jernbaneæstetik:- linie 6
Integreret areal- og trafikplanlægning
Emner om trafikmiddelteknologi
-cykler
-biler
-bus/lastvogne
-tog/fly
-intellektuelle systemer
Dejligt med det kolde vand.
Indlæggene er generelt for bredt dækkende og tiden for
kort.
Forslag: Færre foredrag pr. række, lidt længere
tid pr. foredrag samt mere specifikke emner (del-forskningsresultater).
Min egen "årets pris" skal gå til David Sandegård
fra Chalmer ("vejens indre harmoni") samt Pierre Aagaard ("rundkørslers
kapacitet").
Emner om trafikantholdning til færdselsregler, afmærkning
m.m. efterlyses.
Foredragsholdere (ingeniører m.fl.) må meget gerne kombinere
fremlæggelsen med visuelle overheads.
Der er alt for mange overheads med "tung tekst" -ulæselige tabeller-
statistisk materiale etc.
Jeg savnede dokumentation- visuelt i flere af indlæggene. Hvad
er det for en størrelse vi snakker om- vis byrummet- arealet osv.-
sagt af en byplanlægger.
Jeg håber at deltage næste år.
Deltagerlisten kunne med fordel suppleres med et nyt afsnit:
Deltagerne angivet efter firma navn mm.
firma navn deltager
---------- --------
---------- --------
etc.
Mellemtider bør overholdes, "de hvide streger" i programmet.
Mellemtider mellem de enkelte foredrag + overholdelse af disse.
Bedre tid til disk. af oplæg (evt. af flere foredrag).
For mange af indlæggene har været for overfladiske og "tynde"
Var det ikke på tide at I erkender, at en betydelig del af deltagerne
benytter tog til/fra Aalborg.
Som minimum burde stationen med på kortet i programmet og der
burde være bus fra konferencen til stationen tirsdag eftermiddag.
Behov for opstramning af krav til indsendelse af papaers- de tykke
bøger ville være meget mere værdifulde ved konferencen
hvis de indeholdt (næsten) alle indlæg.
Nok nødvendigt at sætte tidligere deadline og rykke
smølerne.
En vis opstramning af kravene til papers som så sådan
kunne ønskes, men i det store og hele er det dog en udmærket
kvalitet, der kendetegner indlæggene.
En egentlig poster session kunne overvejes.
Gode sociale arrangementer.
Nogle foredragsholdere er meget referende i f.h.t. deres papers, fremfor
problematiseren de; oplæg til debat. Generel dårlig overhead
kultur (for mange - for meget tekst).
Mange tekniske problemer m. mikrofoner, video, pc-overlay etc.
Brugbart kort over universistet og Aalborg udsendt før konferencen
Ellers godt og udbytterigt.
-sorter i oplæggene (forhåndscensur)
-færre oplægsholdere -men med bedre tid
-overvej bedre tematisering- istedet for bare at tage de indlæg,
der dukker op.
Giv gerne mere tid til diskussion efter indlæg af ikke-teknisk karakter.
Generelt er konferencen godt planlagt og glider godt.
Mødelederne er dog ikke alle lige gode, specielt ???????
det, at muligheden for skift til anden session indenfor en tidsenhed ikke
er bedre.
Viften af foredrag er god, der er let at fylde kalenderen op, og
det er ikke et stort problem med flere ønsker samtidigt.
Nogle af foredragsholderne var meget usikre, og havde tydeligvis ikke prøvet at tale til en forsamling. Dette gjorde i forvejen "svært" tilgængelig materiale sværer at koncen trere sig om.
Programmet på internettet kan ikke printes ud (hvis man har mac)
Foredragsholderne skal øve sig noget mere i at holde foredrag. Der er mange gode oplysninger der går til spilde på grund af dårlige foredrag.
Vel tilrettelagt
God kombination af forskere og praktikere
passende tid til oplæg
godt med de indlagte pauser
1)Planlægningen af de enkelte sessioner var grinagtig. Der var
intet interessant for mig dag 1 og tre parallelle interessante linier dag
2 eks: to foredrag om havnetunnelen samtidgt!!
2)Det ville være meget rart, hvis man havde adgang abstracts
på forhånd, så man kunne planlægge, hvad man vil
se.
Godt arrangement
Det var/er dårlig planlægning at placere de to meget "model tekniske" linier 1 og 4 på 2. dagen, så man ikke kan deltage i begge linier.
Tjek mikrofoner og andet teknisk udstyr FØR foredragene! Der var for mange tekniske kiksere, og det er synd.
Konferencerapport bør fremsendes før konferencen.
Der har været for meget af:
"Hvordan jeg lavede mine analyser" og "Hvilke resultater kom ud af
analyser ne/undersøgelserne"
og der var alt for lidt af:
"Hvordan kommer vi videre"
Det konstruktive "sammenstød" mellem trafikforskeren og trafikpraktikeren
savnes.
Derfor kan mange af temaerne tages op igen i en fremadrettet struktur.
Programmets indholdsklassificering kunne godt strammes op, nogle
eksempler på at de har været misvisende.
Det faglige niveau kunne godt være lidt højere. Mange
foredrag var meget overordnede, generelle og der var sjældent overraskelser.
Flere foredragsholdere brugte meget tid på ligegyldigheder/kendte
ting, som f.eks. målsætninger i regeringdhandlingsplaner eller
forsøg/undersøgelser, som de fleste var bekendt med på
forhånd.
Mange ligegyldige metodegennemgange eller løse "kasse-modeler",
der ikke siger noget om ret meget.
Jeg savner måske nok, at indlæggene burde være lidt
længere, da de ofte til sidst skulle gå meget stærkt
og der var ikke tid til uddybende kommentarer.
Jeg synes tilgengæld, at alsidigheden i programmet er meget godt,
der er således noget for enhver smag og interesse/arbejdsfelt.
Ang. kollektivtrafik.
Jeg synes stadig niveauet er for lavt selv om det er bedre i år
end sidst. Alt for meget en TØF konference. Jernbaner og kollektiv
hver for sig er heller ikke smart. Det ville måske være bedre
at skelne imellem: Kollektiv transport, planlægning og organisationsspørgsmål,
kollektiv teknik som baneanlæg, terminaler osv.
Det vil være godt, hvis der var en teknisk kyndig fra AUC til stede i de lokaler, hvor der skal bruges Video eller andet teknisk-udstyr.
Der ligger et miljømæssigt dårligt signal i at
der er gratis bus til lufthavnen mens den der vælger toget må
tage en "bumlebus" eller selv betale taxa.
Der burde opfordres til at benytte toget fremfor flyvning til konferencen.
Utmärkt att tiderne hålles => kan byta mellem linien.
Bra att konference rapporten är klar till konferencen.
-nogle foredrag bærer præg af, at det har været
vigtigere at være repræsenteret end egentlig at have noget
at præsentere.
-nogle resultater er simpelt hen for tynde til at være interessante.
-Gerne flere work-shops og linier, der går på tværs.
-Kommer resultatet af denne evaluering mon på nettet??
AV-midlerne var undertiden under al kritik. De bør bare virke uden problemer
Det er dejligt at der nu er kommet navneskilte og muleposer til at
bære sagerne i.
Tak for det.
Jeg synes niveauet af de enkelte indlæg i år er højere
og mindre svingende.
Sammenhængen mellem linier/sessioner var ikke helt heldig -Det
bør vi nok planlægge bedre næste år.
Man "bløde" indlæg første dag. Mange "tekniske"
indlæg anden dag. -kunne have fordelt bedre.
God ide med vejledning om overhead - mange var/er små "styksammen"
på forskellige ???? eller med ulæselig håndskrift.
Linien "transportøkonomisk og strategisk planlægning
var god. Generelt var der noget mere at komme efter om tirsdagen end om
mandagen, ligesom kvaliteten generelt var højere på tirsdagsindlæggene.
Synd at Baneplan-inlæggene ikke var i forlængelse af
hinanden (men hhv. mandag og tirsdag)
Mere tid til spørgsmål/diskussion
Foreslår en workshop á la miljøstyrelsens næste år, men med fx. Trafikministeriets aktiviteter i fokus.
Det var god mad til frokost.
Måske kunne programmet kortes 2. dag de sidste foredragsholdere
havde lidt svigtende publikum der hvor jeg var. Det må være
lidt utaknemmeligt.
Fin stabil form og nu ikke til at undvære!
Bilag 2 - Evalueringsskema for "Trafikdage på Aalborg Universitet - '97"
Kære konferencedeltager!
Vær med til at gøre Trafikdagene bedre. Udfyld skemaet og aflever det til mødelederen, til konferencesekretariatet eller i kassen placeret i forhallen til Fibigerstræde 16, før du forlader konferencen.
På forhånd tak.
Anette Christensen og Harry Lahrmann
1. Konferencen havde 14 sessioner. Hvilke har du deltaget i?
Æstetik for veje og broer
Trafik og miljø i byer
Bæredygtige transportsystemer
Trafikledelse
Jernbaner
Godstransport
Trafiksikkerhed
Kollektiv trafik
Trafikmodeller
Byplanlægning og trafik
Transportøkonomi og strategisk planlægning
Transportadfærd, livsstil og regulering
Trafik, energi og emmisioner
Workshop om trafikkens miljøproblemer
2. I hvilket omfang har der været foredrag på samme tid, som du har haft ønsker om at følge?
Mange gange
Nogle gange
Få gange
Aldrig
Ved ikke
3. Hvilken nytte har du haft af programmets indholdsklassificering af de enkelte indlæg?
T: Teori og metode
R: Resultater
S: Stadebeskrivelse/politik på et område
Stor nytte
Nogen nytte
Lille nytte
Ingen nytte
Ved ikke
4. Hvordan vurderer du det faglige niveau på konferencen?
For højt/for teoretisk
Passende
For lavt
Svingende (uddyb gerne under bemærkninger)
Ved ikke
5. Hvordan vurderer du generelt mødeledernes håndtering af de sessioner, som du deltog i?
God
Tilfredsstillende
Acceptabel
Ringe (uddyb gerne under bemærkninger)
Ved ikke
6. Hvilken nytte har du haft/vil du få af konferencerapporten?
Stor nytte
Nogen nytte
Lille nytte
Ingen nytte
Ved ikke
7. Trafikdagene har egen hjemmeside på Internettet. Har du kigget på denne hjemmeside?
Ja
Nej
8. I det sidste år har alle papers fra trafikdagene været tilgængelige på hjemmesiden i fuldtekstformat og i søgbar form. Har du i løbet af det sidste år brugt denne facilitet?
Ja
Nej
9. Har du besøgt Trafikdagenes Internetcafé?
Ja
Nej
10. Har du kigget i rapportudstillingen?
Ja
Nej
11. Hvad er dit arbejde?
Forsker/udvikler på universitet/højere læreanstalt
Forsker/udvikler på sektorforskningsinstitution
Konsulent i rådgivende firma
Embedsmand - stat
Embedsmand - amt
Embedsmand - kommune
Interesseorganisation
Privat transportfirma
Eget firma
Politiker
Journalist
PhD-studerende
Studerende
Arbejdsløs
Pensionist
Andet:_______________
12. Hvilket land kommer du fra?
Danmark
Sverige
Norge
Finland
Europa iøvrigt
13. Har du tidligere deltaget i Trafikdage på Aalborg Universitet?
Ja
Nej
14. Hvorledes deltager du i "Trafikdage på Aalborg Universitet '97"
Mødeleder/ programkomitémedlem
Foredragsholder
Ordinær deltager
Andet__________ VEND!!
15. "Trafikdage på Aalborg Universitet" er annonceret på forskellig måde. Hvilke af nedenstående medier har du bemærket. Sæt gerne flere krydser
Personlig direct mail
Direct mail til mit firma
Trafikdagenes hjemmeside på Internettet
Annonce i Dansk Vejtidsskrift
Annonce i Samferdsel
Andet:______________
Ris/ros og forslag til ændringer ved fremtidige Trafikdage - herunder
gerne forslag til nye temaer: