Titel

Transportvirksomheders relationer

Abstract
I forkningsprogrammet PROTEUS på Handelshøjskolen i København er der gennemført en analyse af transportvirksomheders relationer til kundevirksomheder og til andre transportvirksomheder. Konklusionen er, at transportvirksomheder danner et virvar af relationer til andre virksomheder. Nogle af relationerne er båret af magt og dominans over underleverandører, andre af samarbejde og partnerskab. Speciel er relationen til de mange selvkørende vognmænd, der på den ene side anvendes af de andre virksomheder ved spidsbelastninger og på den anden side kan sikre et indtjeningsgrundlag for de andre. Samtidig er de en udskældt gruppe, fordi de ikke lever op til krav og bestemmelser mht. hastighed og sikkerhed. En fremtidig strategi for udviklingen af den danske transportsektor må nødvendigvis basere sig på denne viden om sektorens virksomheder og deres indbyrdes relationer.

Forfatter
Lektor Lise Drewes Nielsen, Institut for Logistik og Transport, Handelshøjskolen i København.

Keywords - dansk
transportbranchen, transportvirksomheder, interorganisatoriske relationer, leverandørrelationer, kunderelationer

Keywords - engelsk
Transportindustry, transportcompanies, interorganizationel relations, supplier relations, customer relations

Session
Godstransport

År
1997

Konferencerapport
Side 247

Hent paper som PDF-dokument