Titel

Trafikmodelberegninger for tunnelen under Københavns havn

Abstract
Havnetunnelprojektet er et eksempel på en tidlig GIS-baseret analyse, der planlægningsmæssigt ligger mellem de traditionelle indledende overslag og de efterfølgende mere grundige beregninger. Arbejdet blev lagt an på eksisterende modeller: Ørestadstrafikmodellen suppleret med IFP's rutevalgsmodeller (11 & 12). Men derudover blev der benyttet en 'minimum-maksimum' modelstrategi til at afdække, hvilke trafikkomponenter, det var relevant at undersøge nærmere, f.eks. nygenereret trafik. Ligeledes blev der givet anbefalinger om arealanvendelse (herunder udbygning af Holmen og Refshaleøen), lastbiltrafik, detaljerede rutevalg, trafiksanering af Kbh.'s centrum, turfordeling og transportmiddelvalg. Mange alternativer blev undersøgt, hvoraf nogle klart kunne afvises. Arbejdet blev afsluttet med en række anbefalinger til en eventuel efterfølgende mere detaljeret udredning om projektet. Nogle af disse anbefalinger var overraskende selv for erfarne trafikplanlæggere (inkl. undertegnede). Modelarbejdet må derfor i høj grad siges at have haft sin berettigelse.

Forfattere
Otto Anker Nielsen, Forskningsadjunkt, Ph.D., Thomas Israelsen, Forskningsassistent, civ.ing. og Erik Rude Nielsen, Forskningsassistent, civ.ing. Institut for Planlægning, DTU

Keywords – dansk
Trafikmodeller, havnetunnnel, København

Keywords – engelsk
Transport models, harbour tunnel, Copenhagen

Session
Trafikmodeller

År
1997

Hent paper som PDF-dokument