Abstract:
Vejafdelingen og Færdselstællingen i Københavns
Kommune har, med delvis finansiering fra
kommunens EU ”Zeus-projekt” og Transportrådet, bedt Institut
for Planlægning, DTU,
undersøge brugen af bycyklerne i København.
De ca. 2000 bycykler ejes af en fond og er gratis at bruge, idet de
kan frigøres med en 20 kr.
mønt og atter henstilles i de ca. 110 stativer, som kommunen
har opstillet i indre by - det lovlige
brugsområde. Undersøgelsen bygger på interviews
med brugere, ”forfølgelse” af enkelte cykler i
gaderne, og grundoplysninger fra Bycykelorganisationen.
Flest brugere er danskere, mest typisk yngre mænd, og derefter
udlændinge, som er turister.
Danskerne bruger bycyklen til mange formål, hvori også
indgår et stort antal ture mellem hjem
og arbejde eller uddannelse og forskellige ærinder. Bycyklen
er her et alternativ til gang eller
brug af bus. Turisterne bruger cyklerne til sight-seeing ture, ofte
af betydelig varighed.
Økonomisk set lever ordningen af indtægter fra reklamer
på cyklerne og på standere med bykort
ved stativerne. Der er jo ingen indtægter fra brugerne. Da mange
cykler føres bort i sæsonens løb,
udgør genfinding, reparation og genudsætning en alvorlig
økonomisk belastning.
Forfatter:
Lektor Jan Grubb Laursen, Center for Trafik- og Transportforskning
ved Institut for Planlægning,
DTU.
Nøgleord - dansk:
Cykel, bycykel, transportmiddelvalg, indre by, København, bæredygtig
trafik, turisme.
Keywords - engelsk:
Bicycle, citybike, transport mode choice, central city, Copenhagen,
sustainable traffic, tourism.
Session:
Bæredygtig transport.
År:
1999