Indsendt af: Lise Norre, Institut for Markedsøkonomi, Handelshøjskolen i Århus
Emner i prioriteret rækkefølge, samt sammenhængen
til emneområderne:
1. prioritet: Emne "Transport og adfærd (nr. 3)". Oplægget
omhandler transportadfærd. Social dilemma
paradigmet giver en ny måde at analysere beslutninger truffet
i trafikken på, - om valget af
transportmiddel. Delebiler ses som et nyt og mere miljøvenligt
alternativtil de "traditionelle"
transportmidler.
2. prioritet: Emne "Bæredygtig transport (nr. 1). "Oplægget
handler om, hvordan der kan opnås en
mere miljøvenlig transportadfærd ved at blive medlem af
en delebilklub.
3. prioritet: Emne "Trafik og miljø i byer (nr. 10). "Oplægget
handler også om, hvordan der kan opnås
en mere miljøvenlig trafik i byerne. Med tilbuddet om delebiler
giver det medlemmerne mulighed for
kun at vælge bilen til de mest "nødvendige" bilture. Desuden
kan der også opnås en besparelse på
arealanvendelsen til biler. Anvendte metoder, analyser og fremgangsmåde:
Social dilemma
paradigmet bliver anvendt til at danne hypoteserne i beslutningsadfærden
på området. I henhold til
social dilemma paradigmet vil medlemmer f.eks. have mere "tillid til
andre" end kontrolgruppen (det
interne sociale dilemma), være mere socialt orienterede (socialværdiorientering)
og være mere
miljøbevidste.
Analysemetoden er et felteksperiment. Der bliver testet for, om forskelle
er reelle ved hjælp af
kontrolgruppen og en ekstra kontrolgruppe, og udviklingen i respondenternes
svar over tid.
Analyserne vil blive lavet i SPSS. Det empiriske grundlag: Et panelstudie
med dataindsamling i 1997-
1998-1999 blandt medlemmerne af Odense Bilklub samt en kontrolgruppe
i Odense + en ekstra
kontrolgruppe i 2.og 3. runde. Der er tale om mere end 300 respondenter
i hver runde.
I 1999 blev en tilsvarende undersøgelse lavet parallelt i Århus
for medlemmerne af Århus Delebilklub
og en kontrolgruppe i Århus. Århus Delebilklub startede
ult. 1998.
Den 3. og sidste dataindsamling er under indtastning.
Resultater
Venter på indtastning af sidste dataindsamling.
Resultaterne vil koncentrere sig om delebiler i et socialt dilemmaperspektiv.
Herunder vil diskussionen
om, hvor mange af medlemmerne, der var bilejere, blive taget op. Det
er en diskussion, om det skal
måles, hvem der ville have haft bil, eller hvem der rent faktisk
havde haft bil inden medlemsskab.
Er medlemmer af en bilklub anderledes på forskellige områder?
F.eks. socialværdi orientering,
miljøbevidsthed, viden om trafik og miljø, tillid til
andre, transportvaner, transportadfærd, køn, alder,
uddannelsesniveau osv.
Ændrer medlemmerne sig som følge af medlemsskabet af en
delebilklub på centrale aspekter? F.eks.
transportvaner, transportadfærd, tillid til andre, viden om trafik
og miljø o.s.v.
Hvad er potentialet for medlemsskab af en delebilklub i Danmark? Dette
svar skal kunne give en ide
om fremtidsmulighederne ved delebiler, og måske også om
de miljømæssige konsekvenser ved
delebiler (reduktion i bilparken/ændret adfærd).
Resultaterne vil blive sammenholdt med de internationale forskningsresultater
dér, hvor der er nogle!
Samlet set vil oplægget give en ide om, hvem der er medlem af
en delebilklub, og om delebilklubbers
muligheder i Danmark.