Abstract:
Århus-casen indgår i et 2 -årigt forskningsprogram
om “Bæredygtighed bystruktur,
arealanvendelse og transport”, som udføres i et samarbejde mellem
FSL, DMU og DTU,
finansieret af Energiforskningsprogrammet, Rådet for Renere Teknologi,
Miljøstyrelsens
Bytrafikprogram, Trafikministeriet og Landsplanafdelingen.
Århus-casen består af to dele. Første del er empiriske
analyser af hvad lokaliseringen af
byfunktioner - nye boligbebyggelser og kontorarbejdspladser - betyder
for beboernes
transportadfærd. Anden del er en konkret vurdering af hvad den
fysiske planlægning realistisk
set kan bidrage med på et 30 års sigt med hensyn til at
nedbringe transportens CO2-udslip.
Hvad kan opnås alene gennem den fysiske planlægning, og
hvad kan den fysiske planlægning
bidrage med i sammenhæng med andre virkemidler, herunder etableringen
af et højklasset,
moderne sporvognsnet. Er det i en by af Århus’ størrelse
muligt og realistisk at opstille en
strategi som sammentænker byudvikling og transport, og hvad kan
der er i givet fald opnås i
forhold til målet om at nedbringe transportens CO2-udslip.
Forfattere:
Peter Hartoft-Nielsen og John Nousiainen, Afd. by- og landsplanlægning,
Forskningscentret
for Skov & Landskab.
Keywords - dansk:
transportvaner, lokalisering, fysisk struktur, CO2 reduktion gennem
fysisk planlægning.
Keywords - engelsk:
Transportation, location policy, physical structures and reduction
of CO2 through Urban
planning.
Session:
Byplanlægning og trafik
År:
1999