Titel:
“DØR TIL DØR TRANSPORT MED INDDRAGELSE AF NÆRSKIBSFARTEN. BARRIERER FOR
TRANSPORTKÆDER”

Indlægsholder:
Lars Dagnæs
Institut for Transportstudier, Hærvejen 11C, DK-6330 Padborg
E-mail ld@transportstudier.dk.

Tilmelding til emnet
Godstransport

Resumé
BAGGRUND
Institut for Transportstudier gennemfører i samarbejde med Carl Bro as (projektansvarlig) og
International Transport Danmark (ITD) mfl. et projekt om udvikling af dør til dør transporter med
inddragelse af nærskibsfart.
Dette indlæg vil redegøre for resultaterne fra delprojektet vedr. transportkæden.
Formålet med delprojektet, der blev afrapporteret sommeren 1998, var:
1. Kortlægning af elementer og aktører ud fra en kædebetragtning.
2. Belysning af de væsentligste barrierer for udvikling af konkurrencedygtige dør til dør koncepter.
3. Belysning af terminalernes, herunder havnes, rolle.
4. Belysning af de juridiske aspekter og disses indflydelse på mulighederne for etablering af
transportkæder.
5. Opstilling af mulige modeller for udvikling af dør til dør koncepter.
6. Opstiling af krav til udvikling af: efteruddannelse, IT-systemer, skibstyper, laste- og losseudstyr i
havne og på skibe, håndteringsgrej i havn og/eller terminaler, lastebærere og værktøjer til brug for
udvikling af kæden.
Indlægget skal ses i tæt sammenhæng med indlægget fra Carl Bro as. Begge indlæg refererer resultater
fra projektet “Udvikling af dør til dør transport med inddragelse af nærskibsfarten”, som udføres for
Søfartsstyrelsen.

METODER, ANALYSER OG FREMGANGSMÅDE
Delprojektet om transportkæden har taget udgangspunkt i opstilling af en beskrivelsesramme for
transportkæden. Den opstillede beskrivelsesramme har udgjort et analyseværktøj for gennemførelse af
projektet.
Herudover er scenariemetoden anvendt som grundlag for beskrivelse af alternative strategier for
organsiering af transportkæden.

DET EMPIRISKE GRUNDLAG
Et centralt element i projektet har været gennemførelse af et stort antal interview med aktører i
transportkæden. Interviewene har gennemført i såvel Danmark som Norge, Holland og Baltikum.
RESULTATER
Indlægget vil redegøre for de metodiske overvejelser omkring anvendelse af “transportkæden som
analyseværktøj”.
På samme måde vil anvendelse af scenariemetoden i det konkrete projekt blive belyst.
De udviklede analyseværktøjer blive beskrevet med udgangspunkt i konkrete transportkorridorer og
konkrete eksempler.
Endelig vil de centrale konklusioner fra projektet vedr. barrierer og udviklingsmuligheder og -behov
blive formidlet.

Hent paper