Indlægsholder:
Lars Dagnæs
Institut for Transportstudier, Hærvejen 11C, DK-6330 Padborg
E-mail ld@transportstudier.dk.
Tilmelding til emnet
Godstransport
Resumé
BAGGRUND
Institut for Transportstudier gennemfører i samarbejde med Carl
Bro as (projektansvarlig) og
International Transport Danmark (ITD) mfl. et projekt om udvikling
af dør til dør transporter med
inddragelse af nærskibsfart.
Dette indlæg vil redegøre for resultaterne fra delprojektet
vedr. transportkæden.
Formålet med delprojektet, der blev afrapporteret sommeren 1998,
var:
1. Kortlægning af elementer og aktører ud fra en kædebetragtning.
2. Belysning af de væsentligste barrierer for udvikling af konkurrencedygtige
dør til dør koncepter.
3. Belysning af terminalernes, herunder havnes, rolle.
4. Belysning af de juridiske aspekter og disses indflydelse på
mulighederne for etablering af
transportkæder.
5. Opstilling af mulige modeller for udvikling af dør til dør
koncepter.
6. Opstiling af krav til udvikling af: efteruddannelse, IT-systemer,
skibstyper, laste- og losseudstyr i
havne og på skibe, håndteringsgrej i havn og/eller terminaler,
lastebærere og værktøjer til brug for
udvikling af kæden.
Indlægget skal ses i tæt sammenhæng med indlægget
fra Carl Bro as. Begge indlæg refererer resultater
fra projektet “Udvikling af dør til dør transport med
inddragelse af nærskibsfarten”, som udføres for
Søfartsstyrelsen.
METODER, ANALYSER OG FREMGANGSMÅDE
Delprojektet om transportkæden har taget udgangspunkt i opstilling
af en beskrivelsesramme for
transportkæden. Den opstillede beskrivelsesramme har udgjort
et analyseværktøj for gennemførelse af
projektet.
Herudover er scenariemetoden anvendt som grundlag for beskrivelse af
alternative strategier for
organsiering af transportkæden.
DET EMPIRISKE GRUNDLAG
Et centralt element i projektet har været gennemførelse
af et stort antal interview med aktører i
transportkæden. Interviewene har gennemført i såvel
Danmark som Norge, Holland og Baltikum.
RESULTATER
Indlægget vil redegøre for de metodiske overvejelser omkring
anvendelse af “transportkæden som
analyseværktøj”.
På samme måde vil anvendelse af scenariemetoden i det konkrete
projekt blive belyst.
De udviklede analyseværktøjer blive beskrevet med udgangspunkt
i konkrete transportkorridorer og
konkrete eksempler.
Endelig vil de centrale konklusioner fra projektet vedr. barrierer
og udviklingsmuligheder og -behov
blive formidlet.